Det blir ljud i husets stomme av innerdelen. På min pana E9DKE så är det fläktmotorn man hör om man sätter huvudet/örat emot väggen.
Dessvärre har jag innerdelen monterad mot yttervägg och kan inte lyssna hur mycket som går igenom vägg i vägg.
På våningen åvanpå har jag sovrum, där hörs inte stomljudet utan svaga rester av innerdelens fläktbrus. Nu är ju dessa stuffade med isolering, kanske därför som så lite frotplantar sig i huset.
Om du monterar innerdelen på en mellanvägg till ett sovrum bör man kanske överväga att stuffa hålrummet med isolering för att dämpa bort oljud.
Det finns fina fördelar med alt.1 med rätt programvara i pumpen, d.v.s. en pump som fortsätter och skyffla luft, även fast korrekt temp är nådd. Ännu bättre vore det med vevhusvärme fast om du inte eldar så ofta så blir det inte så fasligt många kallstarter.
De små sakerna jag hakar upp mig på är spalje'n som bromsar luftflödet. Där luften bromsas upp så kommer den att stiga till taket och vilja återgå till "insuget".
Jag skulle nog komplettera med en tangentialfläkt i taket utanför spalje'n riktad emot v-rum för att accelerera bort värmen dit oavsett om man kör VP eller braskamin.
Då som först anser jag att man fått bra täckning av huset. Med de stora glasade ytorna i V-rum vore det bra med lite bidrag dit ner.
Problemet nu är att man har två stycken "brus generatorer" inom allrummets lyssningsområde. Allrummet blir nog inte direkt den tystaste och mest lugnaste platsen i huset, dock så skonar man köket och v-rum från oväsen.
Men samtidigt så ser jag ett problem med att blåsa luft emot sovrummen samtidigt som man tvingar ner luft mot v-rum.
Det tar liksom "stopp", dom båda "varmfronterna" kan liksom inte "passera varann", trycket möts i v-rum/köks regionen. Risken finns att luften står bara still...
Undrar om det inte är bäst att försöka upprätthålla ett slags "kretslopp"?
Typ allrum > sovrumskorridor > kök > v-rum > korridor > allrum
Med det i åtanke så känns Alt.3 bra, för den har redan "pipan" insiktad och klar på :
Allrum > korridor > v-rum > kök > sovrumskoridor > allrum
Då får man den näst varmaste luften till v-rum där man sitter still, stora glasade ytor som kyler osv.
Köket har ju golv-värme som sen bidrar till hyfsat varm luft till sovrum och så.
Nattetid så stängs säkert sovrumsdörrar och då kan drar man inte nytta av värmen där men v-rum "tar" alltid emot värmen.
MEN! å andra sidan... matos? kan det smita ur köket? Vill man ha genomströmmning?
Äh... nu känner jag att jag spårar ur! nu ställer jag mer frågor än jag besvarar!!!
sorry!
Jaja, allt är möjligt, man måste bara tänka på att luften går inte bara att "skicka på" det måste finnas utrymme för lika mycket luft "i retur" någonstans. Precis som ström och vatten så följer luften "minsta motståndets lag".
Beträffande utanför-spalje-fläkten i taket som komplement till alt.1 placering så skulle jag sikta in den att skjuta vidare varmluften i typ takhöjd/axelhöjd. Siktar man den för mycket nedåt mot golvet så tror inte jag att varmluften når fram till v-rum. Det blir som en "luft sluss" som sitter i typ butiksantré. Den blåser nedåt för att inte kalla luften utifrån skall blanda sig med varma innefrån.
Tanken är att: när v-rum är stuffat med varmluft så blir även returluften varmare (till slut) och allt blir så gosigt och alla levde lyckliga i resten av sina dagar....
Ett lite krux med att få bra flöde allrum > sovrumskorridor > kök > v-rum > allrum är den skarpa kröken mot köket.
Ville man bibehålla ett flöde igenom köket borde man sätta en fläkt i taket precis i köksingången för att hjälpa luften runt vinkeln.
Det går dessvärre stick i stäv emot bullerkraven, man vill inte lyssna på en fläkt där, man vill heller inte utsättas för drag.
Bästa kompromissen jag ser är precis som alla andra. Alt.1. men testa med en fläkt i taket vid spaljen riktad mot v-rum, det borde hjälpa till och bli av med överskottet.
*Fanatic/Lunatic varning* dra för persiennerna, gör detta ensam...
Något som egetligen alla skulle orka kunna göra är att typ ta en till tre kupevärmare, sätt dom på typ kartonger eller nå't på det stället där du avser ha innerdelen. Flåsa på. Hur långt når den?
Vill man kolla flödet hit och dit ta remsor av tidningspapper, sätt fast i dörr öppningar, gärna i olika höjder fastsatta på typ sytråd. Gå runt med ett litet spö med en remsa tidningspapper i tråd på för att kolla lokala flödes punkter. Försök hålla remsan en bit ifrån dig så du själv inte påverkar/stör flödet. Stadig hand krävs för ett par ögonblick, annars ta stöd, alternativt om man har ett kamerastativ liggandes så kommer den bra till hands.
"Det finns inga genvägar till den perfekta..." (galenskapen?)