0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ju större pump ju nöjdare kund! Här håller alla med.Detta är eller kan vara en synvilla! Med en stor pump tappas ingen energibesparing i jämförelse med en för liten pump.Men den största orsaken till nöjdheten hos storpumpägare är att man jämför när stödvärme behöver tillföras, man blir snål och vill inte starta element med en luft/luft och ingen jämför elräkningar! Den ultimata villan att värma med en luft/luft är ett hus med hög förbrukning redan vid +grader. då är pumpen extremt energisnål och ger mycket värme per krona el. Att dimensionera värmepumpar efter sämsta förhållande är helt fel, för kostnaden tjänas inte in, men om priset är rimligt så ta i så mycket som det går!
Jag måste ofta slå mig själv till sans, för mina ögon fastnar sååå jäkla länge på det magiska "COP".... borta är ofta all sans runt värmeeffekten jag faktiskt får ut vid vissa minusgrader med en större!Ah! man känner sig så pantad när man inte räknar på hur mycket TS man behöver med den lilla. Närerå, man gnider sina händer förnöjd över att man minsann har en pump med 4,26 COP, medans "storebror" har BARA 3,76 eller nå't...