0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den tryggaste sossen visar sig vara Rickard, som startar dessa politiktrådar, utan att visa sin färg - utan kallar sig "opolitisk" rentav. Och är en av de få som hyllar Persson.
Jag är inte orolig för valresultatet - det kommer inte att komma några dårar till makten, oavsett utgång. Och Sverige kommer att gå fortsatt skapligt. Mina barn kommer troligen att ha en anständig uppväxt. Jag tycker som de flesta att vi har det ganska bra.
Men jag tror också att Sverige kunde vara oerhört mycket bättre än vi är idag. Därför röstar jag för en förändring.
Den tryggaste sossen visar sig vara Rickard, som startar dessa politiktrådar, utan att visa sin färg - utan kallar sig "opolitisk" rentav.
Handelbalansen är redan positiv för Sverige, att öka på den ytterligare kan väl knappast var primärt då det lätt leder till överhettning i ekonomin (dessutom innebär det att andra länder måste försämra sin balans).
CiteraDen tryggaste sossen visar sig vara Rickard, som startar dessa politiktrådar, utan att visa sin färg - utan kallar sig "opolitisk" rentav. Och är en av de få som hyllar Persson. Jag är 41 år, har upplevt 2 borgerliga regeringar, båda dessa kom till makten i slutet av en högkonjuktur.
CiteraJag är inte orolig för valresultatet - det kommer inte att komma några dårar till makten, oavsett utgång. Och Sverige kommer att gå fortsatt skapligt. Mina barn kommer troligen att ha en anständig uppväxt. Jag tycker som de flesta att vi har det ganska bra. Min översättning av detta uttalande är att du anser dig ha råd med ytterligare en djup kris som beror på större klyftor, högre lönekav, dåligt skötta stadsfinanser vilket resulterar i ytterligare en djup kris inom 4 år.OK, jag kan köpa det resonemanget.Något gott kanske kommer ur det trots allt.
Den som inte kan se att Persson har gjort ett fantastiskt arbete för att ordna till statsfinansera var inte vuxen i början av 90-talet, han hade inte kunnat göra det utan stödet av fackföreningssverige, de ställde upp på honom, vilket de aldrig skulle ha gjort på en borgerlig regering.
Centern är också värd en eloge, synd bara att Maud har styr om hela politiken och stategin, S och C hade kunnat utgöra ett bra mittenalternativ.
Om det är socialdemokratiskt att inte vilja försämra för de som redan nu har det sämst (när det egentligen inte behövs) så är jag väl socialdemokrat. Men är då inte alla det?
De kriser vi upplevt har inte uppstått pga "ökade klyftor", däremot dåligt skötta statsfinanser som under s på 70- 80-talet. Men framför allt pga internationella konjunktursvängningar som inga svenska politiker kan rå över.
Är man övertygad sosse tyckte man säkert att Olof Johansson var utmärkt. Han var en lydig partner.
Där är väl det slutgiltiga argumentet - debatten behövs inte, vi behöver inte ens ett val. Vi är ju ändå alla socialdemokrater! Bara en tämligen fundamentalistisk sosse kan argumentera på det sättet, och samtidigt inte vilja se hur det står till i landet.
Debatten tycker jag verkar rätt ensidig, och jag skulle gärna vilja ha tydliga förklaringsmodeller för hur alliansens förslag gör sverige bättre. Inte bara komma med påståenden om "hur det ser ut i landet". Det ser jag lika väl som någon annan, i alla fall ifrån den horisont där jag verkar.
Fortfarande inget som övertygar mig om att de har de lösningar som krävs, det är lätt att förringa andras argument genom att såga dem och inte peka på hur alternativen skulle vara bättre.
Nu verkar de mer vara intresserade av att avsätta persson än något annat, något som för övrigt verkar genomsyra alla borgerliga partierna och större delen av massmedia.
Inte konstigt att svenska folket verkar gå på allt som alliansen säger utan att reflektera över konsekvenserna.
Jag kan läsa mellan raderna här att även de som tänker rösta (s) inte har något grundmurat förtroende för Perssonministären. Du tycks vara det enda undantaget?Så valet handlar som alltid vid ett möjligt skifte till stor del om missnöje med den nuvarande regeringen med "samarbetspartner".Inte på att alliansen skulle ha en modell man enats om som skulle tilltala väljaren i varje stycke. Om man skulle kräva det blev det aldrig något ombyte vid makten.
Vilka "konsekvenser"?
Regeringsskiftet som sådant verkar ha blivit hela målet, både för alliansen och för väljarna, det kan bli bra, men det behöver inte bli bra.
Konsekvenserna av sänkt ersättningsnivåer i försäkringssystemen kommer att:Öka kostnaderna i andra transfereringssystem, t.ex. bostadsbidragen och socialbidragenÖka otryggheten för de som har ett arbete, detta i sin tur kommer att minska privatpersoners upplåning och öka sparandet vilket i sin tur kommer att minska efterfrågan och öka arbetslösheten.
När det gäller massmidias bild av inkmopetenta ministrar så måste jag säga att jag ställer mig ytterst tveksam till detta, i många fall är det rent förtal.Inez Uusman må ha en mjäkig röst, men hon är inte ensam om att agera i samband med Estonia, hela regeringen har naturligtvis diskuterats sig fram till vad som var det mest lämpliga, skulle det inte finnas en enda vettig människa i regeringen vid den tiden?
När det gäller massmidias bild av inkmopetenta Jag vill kalla det för att vara sunt skeptisk, inte för att vara fundamentalistisk sosse
Det är på tiden att man samlar sig för att kunna bilda en regering som ska kunna bli handlingskraftig. Det har ju aldrig tidigare hänt.Alltifrån Uusman till Freivalds har vi sett en häpnadsväckande inkompetens hos (s) ministrar. Man kan inte bara godkänna detta genom att oreflekterat lägga sin röst på (s).Att kräva garantier för att en annan regering blir bättre visar att man inte är intresserad av några alternativ.
Så t o m bostadsbidragen kommer att gå upp?? Och folk känner sig trygga i dagens Sverige?
Perspektiven är olika. Din "sunda skepsis" verkar vara riktad mot dom som inte har makten, eller ansvaret för hur det ser ut idag.