Om jag hade en anläggning som din skulle jag göra som jag gjort med min poolstyrning.
Sätta en rumstermostat med till/frånfunktion, som i sin tur påverkar ett relä, som startar värmepumpen vid låg rumstemp (t.ex.21.5 grader).
När rumstempen sedan stiger till t.ex. 22-22.5 grader så slår rumsgivaren/relät från värmeproduktionen, för att sedan starta igen när tempen åter sjunkit. Du bör använda ett rälä med till/frånslagsfördröjning för att inte få för många start/stopp på VP:n.
För att värmepumpen inte skall starta av sin inbyggda reglerdators automatiska styrprogram, när värmebehov inte finns enligt rumsterostaten, får man ändra dessa så att den inte "upplever" att det finns något värmebehov övrig tid.
Med denna styrning skulle du kunna ha shunten helt öppen och du skulle köra din anläggning med "flytande kondesering" med högre COP som resultat. Varmvattenberedningen kanske skulle bli lite dyrare, men du sparar både VP:n och pengar ändå med detta förslag. (rimligtvis)
Har du någon bekant (förutom mig) med kunskaper i styr/regler så är det en ganska enkel match. Kanske du själv är "bevandrad" i ämnet...
Lycka till!