Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Var finna väderdata?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Var finna väderdata? (läst 2375 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Karl_U
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 96
Karma +0/-0
Karl_U
Var finna väderdata?
«
skrivet:
05 september 2006, 22:26:56 »
Citera
Hej
kan man finna väderdata på nätet som på ett överskådligt sätt anger hur många dagar per år det är X grader kallt på en viss plats? I mitt fall Väddö nordost om Norrtälje.
Jag tänkte att det kanske inte är så många dagar det är 15 grader kallt under en vinter.
Mvh
Loggat
Kall Kyl
Amatör med solfångare men knappast en
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1390
Karma +0/-1
Kön:
kW != kWh
Kall Kyl
SV: Var finna väderdata?
«
Svar #1 skrivet:
05 september 2006, 22:46:05 »
Citera
Jag har samma fråga. Jag har sökt men inte funnit några svenska uppgifter. SMHI verkar ta betalt för dem. DMI har däremot lagt ut väderdata och statistik för olika regioner i damark:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/vejrarkiv.htm
Så om man bor nära Danmark ...
Loggat
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3087
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #2 skrivet:
05 september 2006, 23:02:00 »
Citera
Prova här.
temperatur.nu/temperatur-1-0_4_106.html
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Kall Kyl
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-1
Kön:
kW != kWh
Kall Kyl
«
Svar #3 skrivet:
05 september 2006, 23:24:27 »
Citera
Coolt! Jämför man feb-06 i Lund med samma period i Köpenhamn så är det ungefär samma. Men jag tycker inte de stämmer riktigt. Vi hade flera nätter med neråt -20 grader och vi bor bara en mil norr om Lund. Synd att temperatur.nu inte går längre tillbaka i tiden än 2006.
Loggat
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3087
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #4 skrivet:
06 september 2006, 01:28:43 »
Citera
Givaren sitter ju på Ideon i Lund, där strömmar väl mycken energi av alla de slag,jag tycker inte heller det stämmer riktigt, förhoppningsvis tillkommer fler mätstationer.Jag skulle gärna haft en, men kruxet är att datorn måste vara uppkopplad hela tiden, eller så blir det avbrott i kurvan. Den är nog inte rätt placerad, troligen i öster, man ser när solen går upp på tempkurvan.
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Kall Kyl
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-1
Kön:
kW != kWh
Kall Kyl
«
Svar #5 skrivet:
06 september 2006, 08:46:06 »
Citera
Jaha, då kan jag nog se givaren om jag kollar ut nu
Tittar man vidare på länkarna så kan man hitta många andra mätstationer oxå. Kanske någon som är i närheten av Karl_U?
Här är ytterligare en väderstation i skåne. Den verkar ha sporadiska data ända tillbaka till 2001:
http://www.lbws.com/(vscxh455hnf0payypcfzktma)/Default.aspx?sID=weatherstats
Loggat
Karl_U
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 96
Karma +0/-0
Karl_U
«
Svar #6 skrivet:
06 september 2006, 11:21:51 »
Citera
Utmärkt. Jag hittade en mätare i Norrtälje som ligger ganska nära min stuga. Av grafen för det senast året så kan man läsa ut att det är inte många dagar det varit kallare än -10 grader.
Efter att ha kikat på grafen för Norrtälje för det senaste året har jag funnit att det var
ca +7 grader ca 12 v
ca +2 grader ca 16 v
ca -7 grader ca 7 v
ca -15 grader ca 1 v
Hur väljer jag nu rätt VP när jag har temperaturdatan? Kan ett sätt att vikta olika VP:s COP vid olika temperatur vara att summera COP vid +7 gånger 12, COP vid +2 gånger 16 osv till jag får en totalsumma som jag kan använda för att jämföra olika VP med varandra?
Bör man ta COP vid 75 alt 50% kompressoreffekt vid +7 grader .
Många VP i Råd och Röns lista, dock ej alla, har vid +7 graders temperatur högre COP vid 50/75% kompressoreffekt än vid 100% kompressoreffekt. Betyder det på att man beträffande inverterVP bör undvika at ha en för liten VP?
Mycke funderingar blir det...
mvh
Loggat
Kall Kyl
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-1
Kön:
kW != kWh
Kall Kyl
«
Svar #7 skrivet:
06 september 2006, 17:46:42 »
Citera
Citat från: Karl_U skrivet 05 september 2006, 22:26:56
I mitt fall Väddö nordost om Norrtälje.
Där är fint på sommaren, jag har seglat i Väddö kanal, men det måste vara öde där på vintern?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Var finna väderdata?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 992
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info