Då skulle jag personligen för effektiviteten och trivselns skull sätta den i matrummen om estetiken tillåter.
Ett krux är att du har så jädrans högt i tak, värmen fastnar där. Sen vidare blev det 50cm nedstick från valven som kapslar in värmen i taket i varje rum, det gör att du bör ha bra fräs på fläkten för att tvinga luften att röra på sig.
Då vill man inte sitta nära och lyssna på den... ok, på helgdagsmornar (+ div. högtider), då får man ställa ner fläkten på låg nivå de få timmar som man vistas där sen kan man dra på igen.
Kika på/leta upp en pump som har själl man kan ställa i två olika sido-riktningar.
Jag skulle sätta fläkten i matrummet, antingen >dela luftflödet till V-rum och köket< eller >automatisk pendling i sidled<.
Tänk på att placeringen av innerdelen blir sådan att luftströmmen kan riktas in i båda valven dels det till kök och dels det till v-rum.
Så tillse att du köper en pump som har bra spridning i sidled.
Idealt så skulle jag placera innerdelen i nedre högra hörnet i matrum (typ helst diagonalt i detta hörn!), men det ser förmodligen lite för udda ut anser de flesta. För då ligger man bra till i riktningen för att enkelt kunna spruta in varm gosig luft i kök och v-rum samt ha en liten chans att nå hallen från två håll ända ifrån matrummet!!
Denna lösning(placering matrum) kommer dock inte generera något större flöde av varmluft till hallen/övre våningen, intr 10's lösning har bättre potential för det. Men tror att besparingen ändå blir bra tack vare bra täckning av nästan hela bottenplanet med hög komfort värme/bullermässigt i kök och v-rum.
För att få "lagom" varmt i andra rum blir det ofta lite väl varmt i rummet där pumpen sitter, och då gör det inget att det är bra förspänt i matrum ifall man måste vrida ner fläktens varv en stund när man är där.
Sen vidare under högtider när man samlas många personer i samma rum så brukar inte värmen vara problemet
Man får nästan aldrig varmt på toan med L/L-pump pga ofta stängd dörr, så det är onödigt att tänka på anser jag, där blir det att elementet får gå.
En sval hall är inget jätteproblem anser jag (en 3 barns familj vars barn ofta blöter ned ytterkläderna håller nog inte med mig iofs!!!)
Precis som intr 10 så anser jag att koncentrera varmluften på denna våning, når varmluften hallen så kommer den att leta sig upp pga öppna steg och så...