Intressanta frågor som tas upp i tråden eftersom jag står inför samma val som Patrik; att välja mellan Nibe 360P eller 410P.
En installatör som jag har talat med påpekade att det finns en risk om man installerar 360P som inte har tilluftsvärme. Den gamla CTC 103 lämnar ju en ganska hög värme genom tilluftsventilerna, ibland upp till 30 grader, eftersom den i första hand prioriterar tilluftsvärmen.
Om man istället då har en 360P utan denna tilluftsvärme så måste värmepumpen höja vattentemperaturen till radiatorerna för att kompensera bortfallet av tilluften. Om då radiatorerna inte är tillräckligt stora, i varje fall längst bort från värmepumpen, så kan radiatorerna behöva för hög temperatur för att värmepumpen ska vara tillräckligt effektiv och därmed ekonomisk. Värmepumpen arbetar tydligen mer effektivt om den endast behöver lämna en lägre temperatur. Det gäller således att ha tillräckligt stora radiatorer vilket man kanske inte har beräknat för vid installationen av CTC103, i varje fall i södra Sverige.
Om man istället installerar 410P så lämnar ju denna tilluftsvärme, dock inte lika hög som CTC 103, och därmed skulle den gå mera effektivt än 360P.
Vad tror ni om dessa funderingar?
En annan viktig sak är ju om man kommer att uppleva kallras ifall man pluggar igen tilluftsventilerna med val av 360P? Är det någon som kan delge oss andra sina erfarenheter om detta?
Om dessa två frågor inte innebär något problem vid val av 360P så väljer jag hellre den med tanke på de andra fördelarna som redan nämnts av Patrik.