Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mekanisk tilluft eller ej med FLVP  (läst 3385 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sodster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mekanisk tilluft eller ej med FLVP
« skrivet: 05 september 2006, 14:29:17 »
Hej alla

Jag måste byta ut min gamla Master 103 9L med mekanisk till- och frånluft samt radiatorkrets. Valet står f.n. mellan NIBE 360P och 410P. Jag lutar åt 360P då jag helst inte vill ha mekanisk tilluft.
Detta av två skäl:
1) Det brummar.
2) På sommaren blir rören på vinden så varma att tilluften värmer huset när jag skulle vilja kyla det (hade 39 gC i sovrummet i somras!).

En (mindre begåvad?) installatör påstår att plugga de gamla rören (och donen) för tilluft skapar kondensproblem och på sikt fuktskador. Denna lösning förordas dock av NIBE om man installerar en 360P.

Har någon erfarenhet av att plugga tilluftsrör och don? Blir kallraset från de nya tilluftsventilerna för mycket?

Tack på förhand

Patrik Söderholm
Linköping

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Mekanisk tilluft eller ej med FLVP
« Svar #1 skrivet: 07 september 2006, 22:38:30 »
Inte allt för ovanligt att man skippar tilluften och tar upp nya ventiler i väggarna. Har inte hört om några speciella problem. Fördelen är snarare att husen ofta är möblerade och inbodda så att man inte behöver sätta friskluftventilerna precis bakom soffan eller favoritfåtöljen.
Det viktiga är att man pluggar de gamla kanalerna så att inte varm luft går ut i utrymmen där det är kallt och kondens uppstår.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mekanisk tilluft eller ej med FLVP
« Svar #2 skrivet: 08 september 2006, 08:51:19 »
Jag hade tidigare en Master 103, och när jag monterade in en CE50 så pluggade jag tilluften genom att ta bort tillufts donen i taket rulla ihop en bit Armaflex och "skruva" in den i röret, blev både tätt och isolerar samtidigt. Sen stängde jag bara ventilerna och satte tillbaka dom över hålet.

Roger

Utloggad Sodster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mekanisk tilluft eller ej med FLVP
« Svar #3 skrivet: 25 september 2006, 19:35:41 »
Hej och tack för tipsen!
Det knepigaste visade sig vara att hitta en installatör! Climatec i Linköping ringer inte ens tillbaka och de andra är upptagna... Får väl bli rörmokare själv ::).

/Patrik

Utloggad aljons

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Mekanisk tilluft eller ej med FLVP
« Svar #4 skrivet: 26 september 2006, 19:37:45 »
Intressanta frågor som tas upp i tråden eftersom jag står inför samma val som Patrik; att välja mellan Nibe 360P eller 410P.

En installatör som jag har talat med påpekade att det finns en risk om man installerar 360P som inte har tilluftsvärme. Den gamla CTC 103 lämnar ju en ganska hög värme genom tilluftsventilerna, ibland upp till 30 grader, eftersom den i första hand prioriterar tilluftsvärmen.

Om man istället då har en 360P utan denna tilluftsvärme så måste värmepumpen höja vattentemperaturen till radiatorerna för att kompensera bortfallet av tilluften. Om då radiatorerna inte är tillräckligt stora, i varje fall längst bort från värmepumpen, så kan radiatorerna behöva för hög temperatur för att värmepumpen ska vara tillräckligt effektiv och därmed ekonomisk. Värmepumpen arbetar tydligen mer effektivt om den endast behöver lämna en lägre temperatur. Det gäller således att ha tillräckligt stora radiatorer vilket man kanske inte har beräknat för vid installationen av CTC103, i varje fall i södra Sverige.

Om man istället installerar 410P så lämnar ju denna tilluftsvärme, dock inte lika hög som CTC 103, och därmed skulle den gå mera effektivt än 360P.

Vad tror ni om dessa funderingar?

En annan viktig sak är ju om man kommer att uppleva kallras ifall man pluggar igen tilluftsventilerna med val av 360P? Är det någon som kan delge oss andra sina erfarenheter om detta?

Om dessa två frågor inte innebär något problem vid val av 360P så väljer jag hellre den med tanke på de andra fördelarna som redan nämnts av Patrik.
Nibe Fighter 410P inst. 2008-06 (tidigare CTC Master 103 inst. 1985) i Blekinge. Bost.yta ca 125 m2 + uppv. förråd ca 15 m2 + Munters avfuktare i krypgrunden. Elförbr. totalt ca 13 000 kWh tidigare med CTC Master. Nuvarande elförbr. oförändrad.

Utloggad Sodster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mekanisk tilluft eller ej med FLVP
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2006, 20:29:23 »
Hej igen
Efter att ha fått flera bra tips här på forumet samt från installatörer etc så siktar jag på att plugga mina tilluftsdon och ersätta dem med ventiler antingen bakom elementen eller över fönstren.
En annan faktor jag glömde skriva om först var att vi har en kakelugn som lämnar uppåt 4 kW. Jag hade hoppats på att återvinna den värmen i frånluften och mata in den direkt i radiatorslingan. Smutt som bara den då jag har gratis ved!  ;) Just innan jag skulle beställa en Fighter 360 fick jag dock reda på att värmepumpen bara klarar att tillgodogöra sig 2 kW ur frånluften!  huvuddunk Den goda nyheten är att Comfortzone CE65 pumpar ut 6 kW i radiatorslingan så det blir den pannan istället. 20KSEK dyrare men det räknas igen på 5 år.
Nu ska jag bara hitta en installatör...

Hälsningar
Patrik

Utloggad erikassar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Outskirts of Norrköping
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Mekanisk tilluft eller ej med FLVP
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2006, 01:49:41 »
Tjena.
Du har säkert bestämt dig, men jag flikar in ett par kommentarer ändå:
Jag har luftventiler i väggen o nu i oktober så känner man ett visst drag från dessa "Fresh".
Ångar (inte djupt, men ändå) att jag inte tog förvärmd ventilationsluft. En kollega bygger här bredvid och har valt tilluft oxå. Komforten ökar, om det känns vart kan man sänka värmen och därmed sänka tempen och därmed sänka kostanden :)

Välj en vattenmantlad kamin, skall själv installera 100.000 går det på. Du fixar det säkert billigare. Staten fixar bidrag på 15papp om du accumulerar 18ggr eldstadsvolymen, det fixar man med en liten eldsrtad och 500liter acc. Jag har ett nybyggt hus som inte kräver effekt, då är det bra att stoppa in lite i vatten som man kan lagra... Dessutom så finns förvärmningsslinga för vv då kan man ju räkna hem lite mer.

/erikassar
185m2, 1 1/2 plan 2006. Nibe 310P, Antonia Aqua vattenmantlad täljstenkamin . 8400kWh/år inkl allt. Eldar en del... :)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!