Hej
Strålande forum det här.
Jag tänkte installera värmepump i sommarstugan som förr om åren har hållits strax över 0 grader under vinterhalvåret.
Jag har även bytt ut de gamla kylskåpen som både drar en massa el och är fulla av freon. Kruxet är bara att de nya kylskåpen "måste" ha en omgivningstemperatur om 10 grader av skäl som inte förefaller vara helt klara men kylskåpstillverkarens kundtjänst var mycket bestämd om att det förhöll sig så...
Jag besökte nyligen en ny-noterad säljarkedja där säljaren rekommenderade någon VP som ger typ 4-5 kw när yttertemperaturen är sådan att man knappt behöver någon värme och när yttertemperaturen är -15 så ger VP ca 2 kw. Säljaren tyckte att man skulle sätta extraelement där man inte vill att det skall frysa, typ i våtutrymmen, och att man i övrigt kunde acceptera den temperatur det blir när det är kallt å man ändå inte är där och att det inte kostar så mycket extra att hålla huset vid 16 grader än 10 grader.
Nu har jag läst alla trådar som innehåller sommarstuga fritidshus och även ögnat igenom ett stort antal trådar på forumet.
Om jag förstått det hela rätt så är ett skäl till att de flesta värmepumpar inte kan ställas in på en lägre temp än 16 grader att när utedelen avfrostas, genom att pumpen reverserar, så krävs det att innertemperaturen är ca 16 grader. Vad händer då när det är minus 15 grader ute och pumpen vid den temperaturen ger blott 2 kw? 2 kw kommer för övrigt inte att hålla innertemperaturen vid 16 när yttertemperaturen är -15. Jag föreställer mig att innertemperaturen kommer att bli betydligt lägre än vad som behövs för avfrostning.
Kommer den ovan beskrivna setupen att fungera under och efter köldperioder?
Mvh
Karl