0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sen min slutliga fråga. fasföljden på scrollkompressor på eco air, hur vet man att den går åt rätt håll eller sköter den det automatisk?(eller skall elektrikern mäta upp fas1,2,3)
Hej!Jag har precis köpt en ecoair 105 och dockat på enklaste sätt till befintlig olja/elpanna. Har två luft/luft för kyla (och spetsvärme på vintern) i våningsplanet och skall ha den nya främst till källaren, matsalsgolvvärme och tappvatten. Vid bad (400 liter) startar jag oljebrännaren 30 minuter med timer från badrummet. Har också 30 liters elberedare på toppen.Har nu insett att CTC "lurat" mig och att den antagligen stänger av vid minus 10 och inte -15 som jag trodde.Preliminära mätningara tyder på att det är en NTC-givare i utegivaren med karaktären R25=150 ohm och Beta cirka 4800. Ett parallellkopplat motstånd över utegivaren (mellan15 och16) på 2-4 kohm kan göra viss skillnad. Kör just nu med 3300 ohm. Det visar då cirka 2 grader för mycket vid 10-20 grader plus. Om mina beräkningar stämmer visar det dock 6-8 grader fel vid minus 17! Pumpen stänger alltså av först då. Dock kommer fläkten att gå på max vid 8 istället för 10 plus, avfrostningen startar vid +1 istället för +3 (tror jag). Avfrostningen kan bli ett problem. Det kan i så fall lösas med cirka 80 ohm i serie med givare/parallellmotstånd. I så fall går pumpen ner till cirka -15/-16 grader.Är det någon som har exakta data på temistorn? Jag återkommer med mätvärden när det går under nollan.Johan
Min erfarenhet är att utegivaren sitter i en miljö där det är litet varmare än det är "ute på riktigt" och detta gäller särskilt vid kyla. Alltså kan den ha trott att det var 10 när du läste av -13. Har du läst av i menyerna?? eller på egen termometer?
Om du har en panna som funkar med ecoair har du möjlighet att gå ner till -15. Det är när man dockar ecoair ensam och direkt mot en "gammal" panna som man endast kan gå ner till -10. Det finns en enkel styrning i V3 som motsvarar gamla ecobasic, denna kan inte gå under -10.
Skulle vara kul om du får svar. Jag har tidgare påpekat att att deras broschr säger -15 och den är inte ändrad. Sannolikt har de uppdaterat mnjukvara. Jag skall begära uppdatering om de har ändrat något.
Ser nu att jag missuppfattade vad du skrev - du har rätt det sitter en EcoBasic i installationen :-[// Grolim