Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Öppen spis  (läst 12292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Öppen spis
« skrivet: 04 september 2006, 07:26:01 »
Vi har en öppen spis i vårt relativt nyinköpta hus. Den stod oanvänd hela förra året och när vi nu testade den så luktade det en hel del rök efteråt.

Vintern för två år sedan användes den utan problem vet vi. Det som hänt sedan dess är att vi satt in mekanisk frånluift i huset. Kan vi ha skapat så stort undertryck att den nu inet går att använda (vi har friskluftintag i alla rum)?? Eller är det bara för att den stått ett tag som det luktade om den? Fått tipset att "elda ur den varmt" med tidningspapper...är det vettigt?

Någon som har något annat förslag?

Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Öppen spis
« Svar #1 skrivet: 04 september 2006, 08:03:01 »
Man brukar märka om det kommer in rök i rummet...  Men när man ha mekanisk frÃ¥nluftsventilation sÃ¥ kan man behöva stänga av den en tid innan man tänder brasan (och även ha den avstängd medan man använder den öppna spisen) sÃ¥ man fÃ¥r drag Ã¥t rätt hÃ¥ll i skorstenen.  Du skulle även kunna sätt in en tilluftsventil i närheten av den öppna spisen för att förbättra situationen.

I Tyskland är det förbjudet att ha ventilation/fläkt och öppen spis igÃ¥ng samtidigt, om inte tillräcklig friskluftsinsläpp är säkerställd.  Detta eftersom man kan dra in kol-mon/di-oxid som är livsfarligt.

Så öppna ett fönster i rummet lite grann medan du eldar eller stäng av ventilationen, tills du har satt in en friskluftsventil i rummet med spisen.

Sedan är det väl normalt att det luktar lite rök ändÃ¥...  Det brukar ju alltid komma in lite i rök i rummet innan man fÃ¥r igÃ¥ng draget ordentligt.  Man brukar märka när man problem med för lite friskluft genom att det är svÃ¥rt att fÃ¥ igÃ¥ng brasan och röken inte vill gÃ¥ ut genom skorstenen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Öppen spis
« Svar #2 skrivet: 04 september 2006, 08:03:21 »
Elda ur med papper kan vara nödvändigt om skorstensstocken är nedkyld och det bildats en köldpropp.

Verkar troligt att frånluften skapat undertryck som gör det omöjligt att elda. Kan man dra ner på vantilationen?
Kanske skulle det fungera om man satte in en kassett och fick lite mer kontroll på röken? Skulle ge mer värme också, öppen spis har nästan ingen verkningsgrad alls.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Öppen spis
« Svar #3 skrivet: 04 september 2006, 08:04:45 »
Prova med att tycka upp tidningspapper i skorstenen och tänd. Fungerar inte det måste du nog försöka få in mer luft o ni har torpargrund alt källare under öppespisen så kan ni dra ett spirorör från ett galler i ytterväggen till eldstaden gärna med ett spjäl på vägen. annars blir det nog at ätta in extra ventiler i ytervägg så nära öppenspisen som möjligt.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Öppen spis
« Svar #4 skrivet: 04 september 2006, 08:52:31 »
Jag hade samma problem och det löstes på följande sätt. Satte ett spjäll på ventilationen så att jag kan stryp/stänga . Min Contura öppna spis är försedd med luftintag och det tror jag är nödvändigt. Byggde sen om den till braskamin, så skaffa en kasset det kan hjälpa. Värmer skorstenen gör jag med en gasolbrännare, använde tidigare papper men grannarna blev inte glada för sotflagorna på bilarna mm. Jag sparar äggkartonger och liknande papp, superbt att tända med, och flyger inte. Jag eldar förvisso bara ett fåtal gånger per år, men..
Så en stor tilluftsventil vid spisen,(det är mycket luft som går åt, och man vill ju inte ta redan uppvärmd luft o skicka ut). glaslucker på och spjäll eller avstängningsmöjligheter på vent syst. Det tror jag fodras om du ska få ordning på det.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Öppen spis
« Svar #5 skrivet: 04 september 2006, 09:40:04 »
Tack för era svar. Ska börja med att ikväll testa ayy slå av ventilationen, tända på lite tidningar...och så elda med ventilationen av.

Tilluftsventil finns i rummet där öppna spisen är, dock inet alldeles bredvid..

Insats kan  nog vara bra kanske, iaf om man vill ha ut litre mer än myskänsla av eldandet
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Öppen spis
« Svar #6 skrivet: 07 september 2006, 12:05:51 »
Har nu testat att elda igen...
Tokeldade tidningar först och sen lite ved. Öppnade fönstret första två minuterna men stängde seb. Hade frånluften avstängd ca en timme innan vi tände på och hela natten efteråt. Så långt inga problem. Det sög bra och luktade ingenting.

MEN...dagen efterÃ¥t när vfrÃ¥nluften slogs pÃ¥ igen sÃ¥ kom lukten  :-[
Luktar som kläder man haft på sig vid en majbrasa eller nåt....

Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Öppen spis
« Svar #7 skrivet: 07 september 2006, 12:15:24 »
Hej

Har du ingen tilluft i huset ?
Vad jag menar är när du startar frånluften så suger du tydligen ut så mycket luft ur huset så att du börjar suga in luft genom öppna spisen och det är väl grunden till ditt problem.
Lösningen borde ligga i att balansera luft in och luft ut.

MVH
Messer


Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Öppen spis
« Svar #8 skrivet: 07 september 2006, 12:24:39 »
Har du inget spjäl på öppen spisen stäng det innan du startar frånluften.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Öppen spis
« Svar #9 skrivet: 07 september 2006, 12:27:57 »
Jag känner igen symtomen, tror på lösning med glasluckor/kassett. Det var det enda som hjälpte mig. En fråga bara, har du spjäll på skorsten ?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Öppen spis
« Svar #10 skrivet: 07 september 2006, 13:52:48 »
Japp vi har ett tilluftsdon per rum, kanske behövs fler?

Det finns spjäll och vi har det stängt nu. Däremot stod det öppet under natten efter eldningen (men då var frånluften avstängd)

Det verkar som att vi har rätt kraftigt undertryck i huset...undertryck ska man ju ha, men vi har kanske för mkt?

Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Öppen spis
« Svar #11 skrivet: 11 september 2006, 22:42:47 »
Det verkar som om ni har så mycket undertryck att luft kommer in bakvägen genom skorstenen, eller riskerar att göra det. Placera ett tänt stearinljus i spisöppningen så kan du se åt vilket håll draget går.

Helt klart är att du måste stänga ventilationen i god tid innan du tänder brasan och låta den vara av tills all glöd falnat. Tänk på förgiftningsrisken!! CO är luktfri! Medan ni eldar har ni ju fullgod ventilation ändå - ni har ju tilluftsventiler som fyller på med luft.

Altenativet är, som redan sagts, att ha tilluft nära spisen.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Öppen spis
« Svar #12 skrivet: 20 september 2006, 08:36:44 »
Testat igen...

Slog av frånluften. Väntade en timme innan vi tände brasan. Eldade ordentligt...och det sög bra, ingen rök kom in. Skrovade upp tilluftsdonet i rummet m öppna spisen helt. Stängde spjället i öppna spisen direkt efter att det slocknat. Lät frånluften vara av ett halvt dygn....så långt ingen lukt.
Men, när vi sen slog pÃ¥ frÃ¥nluften började det lukta gammal majbrasa igen  :-\
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Öppen spis
« Svar #13 skrivet: 20 september 2006, 11:52:58 »
Du behöver fler veniler för att få bort undertrycket alt en insats.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Öppen spis
« Svar #14 skrivet: 20 september 2006, 12:37:09 »
Du behöver en kassett.

Tacka vet jag självdrag.... :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!