0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
det tycker jag faktiskt är vilseledande marknadsföring.
På denna sida står att det inte är scroll (eller gjorde åtminstone i eftermiddags) och dessutom att COP är klart lägre än på HE. Därför betvivlade jag inte uppgiften, särksilt som det sagts här på forumet att scroll skulle vara lite på tillbakagång.
nice med folk som har koll tack!! föresten vet du varför dom slutat med HE-serien för dyr att tillverka eller.....
Citat från: Northkingen skrivet 07 september 2006, 10:38:07nice med folk som har koll tack!! föresten vet du varför dom slutat med HE-serien för dyr att tillverka eller.....Fick samma fråga på mail från en kund för inte så länge sedan, jag bara klistrar in mitt svar:Orsaken till att HE-serien inte tillverkas längre framkommer inte från Panasonic, de kanske inte själva vet, utan det bevaras som en hemlighet på huvudkontoret i Japan? Det finns olika teorier, men alla är mer eller mindre vilda spekulationer:Teori 1: Maskinen var för dyr i tillverkning - vinstmarginalen för Matsushita Electric Corporation blev för liten, men de kunde inte höja priset för att kompensera det, eftersom maskinens försäljningspris redan var så högt. Teori 2: Panasonic/Matsushita ville spänna musklerna inför konkurrenterna och visa att de kunde göra en värmepump med COP 5,22 och EER 5,10. Nu har de visat att de kan, och behöver därför inte fortsätta med den dyra produktionen. Teori 3 (personlig favoritteori): Matsushita hade hoppats på större framgång för maskinen, eftersom den lanserades på nästan hela den europeiska marknaden samt i Oceanien. Saken är den att nästan alla maskiner från Italien, Spanien, Tyskland, mm exporterades till Norden i slutändan, och det är en för liten marknad för produktion av modellserien. Som någon typ av kompensation gjordes E9/12EKEB, som är en modifierad E9/12DKE, för de nordiska agenterna. Att göra en modellserie som endast avviker på ett fåtal punkter från en standardmaskin är betydligt billigare än att fortsätta produktionen av HE-serien enkom för den nordiska marknaden.Vet inte om någon blir klokare av dessa vilda spekulationer, men bättre kan jag inte
Panasonic Nordic borde inte fara med osanning och av dem har jag blivit informerad att HE-maskinerna är planerade för produktion minst ett år framåt. HE maskinerna är utvecklad och tillverkade i Japan, vilket ska jämföras med det mer vanliga att luft/luft tillverkas i låglöneländer p.g.a. den pressade marknaden och prisnivåerna. HE maskinerna är dyrare för Panasonic att tillverka än t.ex. EKEB som togs fram som en volym maskin för den nordiska marknaden. EKEB tillverkas inte i Japan som HE gör. Kvalitén i HE maskinerna ska tydligen också vara klart över genomsnittet.Det va vad jag vet och tagit reda på...
Nuvarande HE modeller tillverkas inte längre, däremot kommer HE att återkomma med annan modellbetäckning i början på nästa år.Om den fortfarande blir Japan byggd vet jag inte.Dom flesta modeller nästa år heter förmodligen EKE på slutet. Hoppas inte mina källor har fel.Tror att den informationen har framkommit på forumet tidigare. mvhTShmm så förutom modellbetäckning så kommer det att vara exakt likadan pump som HE-serien då? isåf varför orkar dom då tjafsa och byta modellbetäckning...... MvH King of North
Citat från: Genki skrivet 07 september 2006, 13:12:12Betyder detta då att alla Panasonic utom just Panasonic Nordic far med osanning? Våra uppgifter, likaså VPGR:s uppgifter, TS-F:s uppgifter och alla andra importaktörers information kommer också från Panasonic (direkt eller indirekt), även om det inte är just från Panasonic Nordic.
Jag tror inte alls att VK System eller andra proffsåterförsäljare skulle fara med osanning, men relativt ofta så kommer det inte en fullt så samlad bild på en "fakta frågeställning" som man som slutkonsument kanske tycker skulle vara rimligt att få. Då blir man lite misstänksam och försöker finna svar på annat vis.Min avsikt var inte att vara "dum" eller på annat vis göra dig/er
för det första ...ALLA maskiner som Matsushita Industrial Corp. tar fram konstrueras och testas i Japan , senare så läggs tillverkningen ut på låglönefabrikerna. Ha tålamod....