0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag blev lite nyfiken på hur mycket man sparar på denna sänkning så jag började räkna lite. Under den aktuella tiden är medeltemperaturen runt 13 grader, dvs 3 grader under normal start för värmeproduktion. Genom att sänka börvärdet med 5 grader bör därför inte värmen behöva starta under den tiden. Anta sedan att effektbehovet för fastigheten är runt 250W/grad ger det ett totalt värmebehov på:3 grader x 250 W/grad x 24 timmar x 14 dygn = 252 kWhOm sedan pumpen har ett COP på 4 blir besparingen 63kWh.Det är ju inte så man hoppar jämfota direkt...
Citat från: Maba skrivet 04 september 2006, 08:49:28Jag blev lite nyfiken på hur mycket man sparar på denna sänkning så jag började räkna lite. Under den aktuella tiden är medeltemperaturen runt 13 grader, dvs 3 grader under normal start för värmeproduktion. Genom att sänka börvärdet med 5 grader bör därför inte värmen behöva starta under den tiden. Anta sedan att effektbehovet för fastigheten är runt 250W/grad ger det ett totalt värmebehov på:3 grader x 250 W/grad x 24 timmar x 14 dygn = 252 kWhOm sedan pumpen har ett COP på 4 blir besparingen 63kWh.Det är ju inte så man hoppar jämfota direkt...Tycker det är för mycket antaganden i din kalkyl. Du har ANTAGIT att medeltemperaturen är runt 13 grader under den aktuella tiden. VAR är medeltemperaturen 13 grader? Och vad är det som säger att det i år kommer att vara ett normalår?Du ANTAR att fastigheten kräver 250W/grad. Vad grundar sig denna siffra på?Du ANTAR att 16 graders utomhustemp ger önskad inomhustemp av sig själv?För övrigt är väl inte 63 kWh (nästan en hundralapp) att förakta under en 14-dagarsperiod. Det motsvarar ju en årsbesparing på 2,500:-.
Har man inte använt vv på länge och är skraj för Legionella ( tex pga av nedsatt immunförsvar) så bör man innan man duschar spola ur vv ledningarna rejält.
....Om sedan pumpen har ett COP på 4 blir besparingen 63kWh.
13 grader tog jag från temperatur.nu under tiden 17/9 till 8/10 i fjol i Västerås. Om framtiden är svårt att sia, det kan bli varmare eller kallare
Ang. 16 grader för start av värme trodde jag var ett ganska vedertaget värde? Hur som helst så kan de 3 graderna jag har räknat på inte bli mer än 5 med 5 graders sänkning.
Vad sedan besparingen hamnar på i kronor räknat beror på vilket elavtal man har. Men att prata om en årsbesparing på 2500:- är lite missvisande tycker jag. Dels ska han inte vara borta ett år och vad grundar du ditt antagande om elpris på?
Att trådskaparen bor i Surte och bygger hus i Bulgarien var inget jag kunde läsa mig till i hans fråga.
Vilken medeltemperatur tycker du att jag skulle ha valt?
Eftersom hus är tröga system så styr man inte på momentanvärden utan på ett integrerat (mätt under längre tid) värde. Ett färskt exempel från idag: Nattemperaturen var bara 10C men värmen gick ändå inte igång och nu har jag fortfarande 22C inne.
Om man enbart har utegivare så kommer för övrigt sol och vind inte att påverka starten förutsatt att utegivaren inte påverkas av direkt solljus...
Ang besparingen tycker jag fortfarande att energin är mer intressant än att ange ett antaget pris men du kanske har underhandsinfo angående trådskaparens elavtal också? Själv har jag ett betydligt lägre elpris
Din besparing går inte riktigt att jämföra med den beräkning jag har gjort eftersom jag tror förutsättningarna är olika? Jag misstänker att du har en årsförbrukning på 20 000kWh/år när du vistas i huset och duschar, lagar mat, tvättar, mm. När du är bortrest och sänker temperaturen så minskar även hushållsel och vv förbrukning. Sedan kan man misstänka att du undviker en hel del el-tillskott genom temperatursänkningen och den besparingen har ju COP 1.
Så slutligen uppvärmnings och avsvalningsfasen. Dessa kommer i princip att ta ut varandra förutsatt att man inte behöver eltillskott för uppvärmningsfasen.