0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värmepumpen är nog den enda produkt som man absolut måste ha paybacktime på... eller finns det fler produkter som man räknar så...Ändå köper folk svindyra bilar med garanterad förlust man måste ju åka fint... heter det.Varför inte se värmepumpen som en investering i framtiden med mindre utsläpp av koldioxod, högre komfort, slippa dålig lukt i pannrummet, slippa ta dit sotaren som smutsar ner samt att man kan slösa med värme utan att du behöver betala mer...Skulle man sen ha dessa pengar på banken så var får man den räntan som en vp ger iform av lägre kostnad för uppvärmning?Och sen kan man som grädde på moset faktiskt få alla investerade pengar tillbaks så småningom...
[Imponeringsfaktorn är inte riktigt lika hög med en bergvärmepump som med en BMW...
En fördel som jag ser det med luft/vatten jämfört med t.es bergvärme är att man får kompressorljudet ute istället för inne.Du skriver att du har en CTC electronic och en varmvattenberedare, alltså separat elvarmvattenberedare.Hur dockar du varmvattenberedaren till luft/vatten pumpen?
Citat från: Carl N skrivet 03 september 2006, 21:34:25[Imponeringsfaktorn är inte riktigt lika hög med en bergvärmepump som med en BMW... Det beror på vilka kretsar man umgås i... Träffar man folk som är regulars här så skulle jag inte vara så tvärsäker...
Min befintliga varmvattenberedare är från 1983, finns det några kända risker med detta?//Pierre