0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan det vara mätaren som signalerar något? Jag har inte lyckats se hur dessa pulser ser ut, de vanliga pulserna är 40 ms, och dessa "spökpulser" måste nog vara betydligt kortare än så.
Det där med 'tappade' pulser är nog inte så lättlöst.OCHHur löser man att räknaren 'tippar' runt?En PIC(8-bitars CPU). Med 3 register skulle den klara 1.9år typ. Ja ni förstår problemet... Någon med en smart/lätt/smidigt lösning?Det brutala sättet att räkna med 4 register blir krångligt och tär på resurserna i PIC:en.
Det där med 'tappade' pulser är nog inte så lättlöst.OCHHur löser man att räknaren 'tippar' runt?En PIC(8-bitars CPU). Med 3 register skulle den klara 1.9år typ. Ja ni förstår problemet... Någon med en smart/lätt/smidigt lösning?Det brutala sättet att räkna med 4 register blir krångligt och tär på resurserna i PIC:en.En kondensator som håller matningen medan PIC:en skriver till EEProm:et. Det passar nog mig bra.(en diod och en konding och kondingen måste man ju i alla fall ha. Ett motstånd oxå kanske).
PerF menar nog att du inte drar slut på batteriet vid strömavbrott då du inte kan ha jordslutning just då.
Jag har tittat på PIC, men ger alltid upp eftersom jag tycker den ser så ucklig ut att programmera. Atmels AVR:er verkar betydligt trevligare.
RidaxPerF menar nog att du inte drar slut på batteriet vid strömavbrott då du inte kan ha jordslutning just då.Hoppas jag :-[
Jag kör med 12F675 den har 64B RAM och 128B EEProm.Använder nu 28B RAM i programmet.EEProm minnet använder jag för att lagra serienummret räcker till 16:st. Tar jag 4B blir det 15st.Nej du har rätt... Resurser finns jag är nog bara lat.Jag skriver enbart i ASM :-[.Skrev lite till PIC:en i C 97.Efter ett tag insåg jag att C-kopilatorn jag köpt var så buggig att det inte fungerade. Mina gratisuppgraderingar tog slut efter ett år. Kände mig smått lurad.Antar att det hänt en del på dessa år..Har du någon C-Kompilator att rekomendera? Gratis?Sitter just och brottas med search rutinen för 1-Wire protokollet. Har källkod i ASM för 16F84 så jag ska 'bara' porta till 12F675...
Jag bryr mig inte om att lagra serienumret utan skyfflar ut serienumret och innehållet i scratch paden rått, 17 bytes.
tipo874CiteraJag bryr mig inte om att lagra serienumret utan skyfflar ut serienumret och innehållet i scratch paden rått, 17 bytes.Så tänkte också. Det var ju du som gav mig iden har jag för mig Dock måste jag addresera givarna.Då finns det två sätt(enl mig) att addresera givarna. Antigen lagra nummren i EEProm(det kör jag idag) eller så implementerar man Search rutinen(Det är det jag försöker med).Search rutinen är att föredra.Det var nog du som fick upp mina ögon för ett PIC system som hade Search rutinen impplementerad.Jag har två gånger tidigare försökt implementera Search rutinen och misslyckats! Hur algoritmen fungerar är jag på det klara med det är 'bara' implementationen i ASM som är problemet. Nu har jag källkod till PIC så utgångsläget är bättre än någonsin.Håller dock inte med om att detta är en simpel applikation(770 rader). Att skriva om en del i C skulle nog få ner storleken en hel del. Dessutom börjar min ASM kod att se ut som skit. Men det är ju en annan historia..