0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag undrar hur det skulle fungera att gjuta en tunn platta i krygrunden...
Hur kan man bli av med jordlukten definitivt? I mitt fall har jag en viss lukt under två månader trots undertrycksventilering och avfuktning. Och det finns inget synligt biologiskt material. Hjälper det att gräva bort ytskiktet i grundutrymmet o ersätta med singel eller grus?
Hur kan man bli av med jordlukten definitivt? I mitt fall har jag en viss lukt under två månader trots undertrycksventilering och avfuktning. Och det finns inget synligt biologiskt material. Hjälper det att gräva bort ytskiktet i grundutrymmet o ersätta med singel eller grus?Har noterat exakt samma fenomen som du nämner att sanden under kantelementen blir fuktig när det regnar. Men det sträcker sig inte så långt in som du beskriver. Kan man förbättra dräneringen utanför grunden? Eller finns det "antibiotika" mot jordbakterierna?
Vad sägs om hälleberg som underlag för krypgrund? Vi har det på lantstället (1870-tal), och aldrig haft några problem (där heller). Men berget är svinkallt långt fram på sommarn, och det torde kunna leda till kondensbildning?
Noggrannare studier av funktionen hos plastfolien visar att den inte enbart är positiv. Avdunstningen från marken sker huvudsakligen under höst och vinter när den inte gör någon större skada. Under vår och sommar skulle marken (som då är kall) utan plastfolie kunna fungera som avfuktare genom att vattenånga kondenserar och absorberas i marken. Dessutom kommer ånghalten under plastfolien att vara hög vilket innebär risk för påväxt på skräp som stängts inne.
Genom att styra ventilationen så att man ventilerar mindre när det är kallt ute och mera när det är varmt ute kan man höja temperaturen i kryprummet.
Knut (anjb),Har följt dina mätningar och tolkningar och tycker att det är väldigt intressant. Har en bekant som undertryckventilerar sin grund när det är varmt ute och stänger fläkten när det blir kallare. Han sa att den som ägde huset tidigare rekommenderade så. Grunden är i gott skick med tanke på husets ålder(byggt på 1970 talet).Borde inte det stämma överens med din teori om att ventilera in vid lägre utomhusdaggpunkt(=lägre absolut fukt i utomhusluften än i krypgrunden) och ventilera ut vid högre utomhusdaggpunkt(=högre absolut fukt ute jfr krypgrunden)??Men isåfall så är det motstridigt till vad SP säger. Citerat ur: http://www.sp.se/energy/sv/teknikomraden/Fukt-mogel/kryprum.htmCiteraGenom att styra ventilationen så att man ventilerar mindre när det är kallt ute och mera när det är varmt ute kan man höja temperaturen i kryprummet. Dock är detta enligt SP en åtgärd för att höja temperaturen in krypgrunden.mvh,Mosse
1. Knut försöker bevisa redan kända sanningar med de mätningar han gör, det är väl känt att inte alla hus drabbas av fukt/lukt i krypgrunden, detta oberoende av fuktbelastning eller ventilation.2. Det finns fler som kommit på precis vad Knut försöker bevisa, t.ex. de som säljer trygghetsvakten.
HejCitera1. Knut försöker bevisa redan kända sanningar med de mätningar han gör, det är väl känt att inte alla hus drabbas av fukt/lukt i krypgrunden, detta oberoende av fuktbelastning eller ventilation.2. Det finns fler som kommit på precis vad Knut försöker bevisa, t.ex. de som säljer trygghetsvakten.Nu undrar jag varför du är så negativt inställd till Knut om det han nu säger ändå är riktigt?Och varför säger du att trygghetsvakten som bygger på tillförande av värme är samma sak som det knut säger vilket handlar om ventilation ?MVHMesser