0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Knut, har du sett dom pm jag skickade ?Det verkar inte direkt vara Chalmerister som har projektet, jag tyckte det verkade vara nått företag.MVHMesser
Med risk för att jag får på skallen igen så måste jag hålla med om att iden och tankarna kring detta med smart ventilation är gammal och praktiseras redan av hemmapulare här och där
En av mina arbetskamrater satte in fläktar som han iofs styrde manuellt efter väderleken, men som sagt, tanken är inte ny.
När väderleken inte tillåter ventilation, vad händer då med en helt tät takkonstruktion?
Det jag nu tagit del av, gör mej lugn i att företaget som lanserar uttrycket Smart ventilation jobbar seriöst. Företaget heter Ventotech. Ser med intresse fram mot deras lancering av nya produkter. Fortsätter dom att göra rätt fixar dom aqntagligen så småningom en stor del av fuktproblem både på vind och under krypgrunder, till riktigt prisvärda nivåer./Knut.
Denna styrda ventilationen finns redan på marknaden!
Att ventilera krypgrunden med styrd ventilation är att be om problem då grunden i stort är MYCKET värmetrög, dvs det tar lång tid att värma upp denna så att inte kondens eller för hög luftfuktighet nås, då man enbart ventilerar. Ett knep skulle kunna vara att isolera krypgrunden för att varmare luft inte ska kunna nå kallare yta!!
HejCiteraDenna styrda ventilationen finns redan på marknaden!Jag skulle gärna veta hur jag hittar dessa styrda ventilatione, har du några namn eller länkar ?CiteraAtt ventilera krypgrunden med styrd ventilation är att be om problem då grunden i stort är MYCKET värmetrög, dvs det tar lång tid att värma upp denna så att inte kondens eller för hög luftfuktighet nås, då man enbart ventilerar. Ett knep skulle kunna vara att isolera krypgrunden för att varmare luft inte ska kunna nå kallare yta!! Skulle du kunna utveckla detta lite, det stämmer inte riktigt med de rön KOB skrivit om ang styrd ventilation.MVHMesser