0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi har en Nibe Fighter 1115 på 7kW med en VPA 300/200 tank för varmvatten och en växelventil styr om mellan varmvatten och radiatorerna. Ingen rumsgivare utan endast utomhus givare, frmaledningstemperaturen brukar pendla mellan 30-40 grader till elementen beroende på hur kallt det är ute. Radiatorslingan passerar inte tanken, vilket gör att när pumpen gör varmvatten stannar flödet i radiatorerna. Vi har kraftiga knäppningar i rören och ungefär 3 starter i timmen på pumpen vilket lär vara för mycket.Nu funderar jag på att sätta in en liten ackumulatortank till och koppla radiatorslingan till den. Tänkte ha en separat cirkulationspump till radiatorerna genom den andra tanken så vi för värme till radiatorerna även när pumpen gör varmvatten. Vi håller också på att göra om braskaminen och tänkte då försöka få tag i vattenmantlad sådan, den skulle jag vilja koppla till "andra"-tanken så vi får full nytta av brasvärmen.Hur låter detta? Och framförallt, hur skall jag koppla in andra tanken och braskaminen???
Men om jag sätter en antiknäpptank på framledningen och växelventilen sen slår om till varmvatten, då kommer ju vattnet i radiatorerna att stanna helt. Försvinner verkligen knäppningarna då?