Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fundering pÃ¥ värmesystem ?  (läst 2286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mythic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Fundering på värmesystem ?
« skrivet: 30 augusti 2006, 05:09:16 »

Har varit helt inne på att ha jordvärme i mitt hus, men kolla på alla möjliga alternativ.

Hur pass bra skulle en luft/luft pump fungera i ett 2 våningshus med källare ?
Boyta: 89kvm, nuvarande upvärmnings kostnad: 30.000/år i olja.

För med en sådan installation så kommer jag väl inte få så bra fördelning av värmen ?
Alltså att jag inte kommer få någon värme alls i källaren om jag har stängt ner till den ?
Och likaså om ett sovrum är stängt så blir det väl kallt där inne med ?

Fördelarna med jordvärme är väl att då fungerar allt som normalt ?
Visst det är lite dyrare, men det kanske är värt det ändå ?



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fundering på värmesystem ?
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2006, 10:03:07 »

Har varit helt inne på att ha jordvärme i mitt hus, men kolla på alla möjliga alternativ.

Hur pass bra skulle en luft/luft pump fungera i ett 2 våningshus med källare ?
Boyta: 89kvm, nuvarande upvärmnings kostnad: 30.000/år i olja.

För med en sådan installation så kommer jag väl inte få så bra fördelning av värmen ?
Alltså att jag inte kommer få någon värme alls i källaren om jag har stängt ner till den ?
Och likaså om ett sovrum är stängt så blir det väl kallt där inne med ?

Fördelarna med jordvärme är väl att då fungerar allt som normalt ?
Visst det är lite dyrare, men det kanske är värt det ändå ?


Luft/luft VP är inte någon komplett uppvärmningssystem, det är ett sätt att spara pengar på uppvärmningen och måste kombineras med annan uppvärmning.

Ska du ha en värmepump som samtidigt är ett uppvärmningssystem så är det jord/bergvärme eller luft/vatten värmepump som gäller. Dessa värmer även tappvarmvattnet.

Jordvärme kostar dessutom inte mycket mer än en komplett luft/vatten värmepump inkl VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Fundering på värmesystem ?
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2006, 16:20:06 »
...redigerad...
1. Hur pass bra skulle en luft/luft pump fungera i ett 2 våningshus med källare ?
..Alltså att jag inte kommer få någon värme alls i källaren om jag har stängt ner till den ?
..Och likaså om ett sovrum är stängt så blir det väl kallt där inne med ?

2. För med en sådan installation så kommer jag väl inte få så bra fördelning av värmen ?

3. Boyta: 89kvm, nuvarande upvärmnings kostnad: 30.000/år i olja.
...
1. Mycket hänger på husets och rummens utformning. Flera rum, avskilda med dörrhål är typiska problem-områden för en L/L VP. Även andra våningen/källaren ställer till det litegrann.

Kan man "sikta" in sig på ett par olika dörrhål i närheten av innerdelens utblås så blir ju fördelningen mkt bättre helt klart.

Just dörrhål är ett abel, för värmen har en förmåga att stiga till taket så fort luftmassan "lugnat ner sig", och i det rummet blir den fast.

Vid t.ex. trappor så söker sig gärna varmluften dit och fortsätta uppåt. Oftast får man varmt och skönt i åvanvåningens "hall", sen kan det bli struligt och få värmen vidare därifrån till andra rum.

Stängda dörrar blir ju ett "nej nej nej" med en L/L VP, då kan ju det rummet inte tillgodogöra sig av varmluften utan måste ha "något annan" uppvärmning(eller ventilation) såvida man inte står ut med temperaturfallet medans dörr'n är stängd.

Har du pumpen på våning 1. så kommer inte ett dyft till källaren, varm luft stiger.

2. Det blir alltid varmt och gott i det rummet innerdelen är, sedan är det en fråga att få omsättning därifrån, på ett eller annat sätt

3. Wow det låter mycket, men det kanske är pga rådande oljepriset? Kanske se över läckage i dörrar/fönster/ventilation? Kanske du kan ropa dit en energirådgivare från kommunen gratis?
Hur mycket värmer du i källaren?

Frågan är ju, vill du ha VP'n som komplement till oljan eller är målet att bli av med oljan totalt?
För, vill du bli av med oljan får du problem med tappvarmvattnet om du väljer L/L VP.
Väljer du L/V VP så kanske du måste byta radiatorer om dom inte passar "profilen".

Allt beror på investeringsvilja, ekonomi osv. Är det låg investeringsgrad en viktig faktor så skulle det kunna gå att trixa till det med en L/L VP + olja.
I.o.m att det rör sig om ett ganska tight boende på liten markyta så borde man kunna få till det ganska bra med en L/L VP som borde ge en hyfsad payoff. Sen kan man ta nytt omtag om 7-14 år bara oljebrännaren håller så pass länge till.

Med en skiss på planlösningen skulle nog väldigt många bra killar/tjejer här kunna bidra med sina erfarenheter (som långt överstiger mina blott par månader i forumet)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Mythic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Fundering på värmesystem ?
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2006, 21:50:31 »

Tackar för svaren.

Jo har nog funderat en del på de problemen jag med, och det verkar faktiskt som den bästa lösningen blir Jordvärme ändå.
För om jag lägger ca 75k så får jag ett sådant system och slipper oljan helt.

Och kommer nog tyvärr bli tvungen att ha dörrar stängda pga arbetsförhållanden och bebis som kommer vilken dag som helst nu.
Så jordvärme får det nog bli :)

Tack tack...


Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Fundering på värmesystem ?
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2006, 22:00:21 »
Ok, bara att byta forumdel och fortsätta din färd!
Lycka till! *vinkar*

Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Mythic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Fundering på värmesystem ?
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2006, 10:21:29 »
Tackar :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!