0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tar och ställer ungefär samma fundering för mig också. Har en enplansvilla med källare på 240kvm med boyta på cirka 160kvm som är byggd 1972. Biytan består av tvättstuga, pannrum och varmgarage. Fönstrena är från när huset byggdes och vi funderar dessutom på att byta ut alla fönster pga att de börjar bli dåliga, tre fönster till exempel sprack när vi särade på dem för att tvätta mellan. De fönstrena är nu utrustade med fina silikonsträngar. Vad gäller radiatorerna så påstås iaf att jag har tvårörssytem och lågtemp.Idag kör vi med oljepanna och det går 4-4,5 kubik per år. Vi befinner oss i Härjedalen.Hade ingen som helst koll på detta med värmepumpar i början av veckan och har försökt få nån rätsida på det hela. Pellets är avpolleterat iaf och markvärme är ingenting som lockar heller. Kvar återstår då bergvärme samt lvvp. Bor på en nån typ av grusås och ska det borras snackas det om 180-200 meter, skulle tippa på att det är 20-30 meter till berg.Men när jag ringer runt till olika företag så får man alltid olika svar. Några förkortade svar jag fått är:"Sanyo CO2 ska du ha, du kör den lätt i ditt hus ner till -30" Blev skeptisk mot detta och pratade med Ahlsell som sa direkt att den är för liten."LVVP är inget alternativ eftersom det inte är effektivt nog, du ska köpa bergvärme""Med rätt LVVP så har du samma effektivitet som hos bergvärme"Som ni kanske förstår så är det inte lite förvirrande men som jag ser det så står det mellan LVVP och bergvärme. Skillnaden i kostnad lär väl vara mellan 20-40k till LVVP:ns fördel beroende på vilka prylar/märken man köper.Vad tycker ni jag ska satsa på?
Med en LLVP får du aldrig samma besparing som med bergvärme, men investeringen är också mycket lägre. Ett hus byggt -72 har troligen inte nån öppen planlösning vilket är en förutsättning för att en LLVP ska funka effektivt, men det går då att sätta in flera enheter.Men med din energiförbrukning rekommenderar jag bergvärme, ju större förbrukning ju större blir besparingen. Om dessutom pannan är från -72 är det kanske dags att byta ut den innan den havererar så kostnaden för en ny panna har du i alla fall.
Är nog jag som var otydligt eller som missförstår förkortningarna. Det är alltså LVVP, Luft Vatten Värmepump som jag funderade på och inte luft luft värmepump. Luft luft vp fungerar, precis som du säger, inte pga planlösningen.
Jag skulle likt Carl N föredra bergvärme men jag har inte räknat på det. Intuitivt känns det rätt med den förbrukningen. Utetemperaturen blir i snitt rätt låg under uppvärmningssäsongen vilket inte ger så bra värmefaktor för en L/V värmepump. Det en hel del att läsa här om isbildning, frusna kondensvattenledningar, avlägsnande av snö, buller och annat smått och gott som man kan råka ut för med uteluftdelen. En bergvärmepump är i stort sett bekymmersfri vad gäller borrhålet när den väl har gått igång som den ska. Fast det är lite trist om det är 30 meter till berget.