Hej,
Jag håller på att byta från olja till lvp och håller på att gå igenom alla alternativ. Nu funderar jag på om jag ska koppla in en elektrisk vv-beredare som inte laddas av vp. Jag tänkte isf koppla in den i serie med en vv-slinga i ackumulatortanken så att vattnet blir förvärmt till mellan 35 och 50 ºC. Elpatronen får sedan värma upp till 65 ºC. Så långt är det ingen skillnad mot att ha varmvattnet i toppen av ackumulatortanken och spetsa det med el. Men varmhållningen blir väl dyrare i vv-beredaren? Förbrukar man inget varmvatten måste ändå elpatronen arbeta och hålla vattnet varmt, värmepumpen hjälper då inte till ett dugg.
Vad tror ni?
Hur många kwh kostar varmhållningen av vv för en "normalfamilj"?
Hur stor del är det av den totala kostnaden för varmvattenproduktionen?
Och till sist några funderingar ang. min vvb. Den fyller 26 år i år(!) Hur mycket är det i människoår?
Är det dags att pensionera den? Kommer den att paja snart eller finns det annan anledning att inte använda den? Är den dåligt isolerad?
Tack till alla som tar sig tid att diskutera! Om ni inte har några exakta svar så är det lika intressant att veta vad ni tror och tycker. Det gäller även andra ämnen som jag startat eller lagt mig i.