Jag slänger ut en fråga till Er alla.
Vad skall jag välja för luft/vatten värmepump?
Mina förutsättningar är följande:
Bor i Stockholm, har idag en 4-5år elpanna (CTC Excellent) med 180-200 liters tank. Man kan koppla till en extern värmekälla. Jag vill docka in en luft/vatten värmepump. Jag vill att l/v pumpen förvärmer helt enkelt medan elpannan tar toppen (upp till 55-65 grader). Har inte plats för en ytterligare ack tank. Eller finns en annan vettig lösning, förslag! Vill inte avveckla nuvarande panna, de offerter på byte jag fått landar alla på från 79.000kr upp till 120.000kr för en luft/vatten pump. Ekonomisk oförsvarbart, vinsten skulle bli 10-12.000kwh/år. Återbetalningstiden närmare sig 8-10år, möjligen blir det kortare eftersom elpriset antagligen går upp, den det gör räntan också, så den kalkylen...hm.
Jag saknar helt från mänga installatörer en vettig kalkyl. De vill helt enkelt sälja.
Idag är min totala förbrukning 24.000kwh (uppvärm yta 165kvm).
En luft/vatten pump för max 40.000kr inkl installation + styrning är det möjligt? Och vad kan den då spara? Låt höra vad just din erfarenhet är, och vad är ditt råd! Luft/luft är inte lämplig planlösning är inte öppen, många små rum, 6rok på 2 plan.