Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt sutterain hus pÃ¥ 150kvm  (läst 1431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad loogi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Nytt sutterain hus på 150kvm
« skrivet: 26 augusti 2006, 11:47:58 »
Har precis köpt ett underbart och nyrenoverat hus ute på landet. Huset är byggt -75 och har senaste året genomgått kraftiga renoveringar, främst invändigt, men även viss tilläggsisolering mm. Huset är ett suterain-hus med väldigt öppen planlösning främst på övervåningen. En trapp leder ner till nedervåningen från den öppna delen på övervåningen till vardagsrummet på nedervåningen. Kan tyckas vara optimalt för installation av luftvärmepump.

I huset finns för övrigt enbart direktverkande el (oljeradiatorer) och en wasa-ugn i vardagsrummet på nedervåningen.

Det har varit rätt många ägare av huset under senare år pga husets ödsliga placering. Detta innebär att det har varit svårt att få fram en vettig årsförbrukning från säljaren. Dock har jag kontaktat elbolaget och fått senaste två årens snittförbrukning som ligger på 30,000kWh.

Jag är helt inne på att skaffa en luftvärmepump men känner att jag kanske skulle behöva ta hit någon konsult för att se hur mycket man kan spara på installationen, problemet är som vanligt med detta att konsulterna oftast är säljare och partiska.

Finns det någon problem med at sätta pumpen i trappen, eftersom värmen från wasa-ugnen kommer att passera den när den stiger till övervåningen?

Är det något jag ska tänka på när det gäller val av märke? Jag har kollat på konsumentverkets test och sett att Panasonics modeller inte är med där vilket verkar lite oroväckande. Just nu ligger väl Sanyo eller Panasonic bäst till.

Alla tips och trix är välkomna. Små som stora.

Tacksam för hjälp

/Nybörjaren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!