0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Håller på och installerar en brergvärmepump och tänkte redan nu planera för frikyla nästa år. Men det var mer huvudbry än jag tänkt. 1: Enligt rekommendation ska man gå in med avsticken till frikylan på tilloppet med en backventil emellan. Men jag gillar inte den där backventilen som ska tröga hela året, även om man kan dimensionera upp den. Kan man inte gå in på både tillopp och retur och sätta backentilen på frikylaslingan istället? Visst så går värmen ner i borran istället för in i värmepumpen men vp går ju inte hela tiden ändå.
2: Jag har inte monterat köldbäraren ännu. Men om jag sätter upp ett rött expansionskärl redan nu. Hur och var fyller jag systemet nu och sen när jag har en fläktkonvektor 6 m upp?
1: Enligt rekommendation ska man gå in med avsticken till frikylan på tilloppet med en backventil emellan. Men jag gillar inte den där backventilen som ska tröga hela året, även om man kan dimensionera upp den. Kan man inte gå in på både tillopp och retur och sätta backentilen på frikylaslingan istället? Visst så går värmen ner i borran istället för in i värmepumpen men vp går ju inte hela tiden ändå.