0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan !Jag har funderat rätt mycket på att konvertera våran kåk till vattenvärme + bergvärme. (Har skrivit diverse frågor på detta forum om detta tidigare), men jag har även en alternativ lösning som jag funderat på och det är som rubriken lyder, 2 L/L + VVB med frånluftsåtervinning. Vad tror ni om denna alternativa lösning ?Denna lösning kostar ungefär samma som själva konverteringen...Hur mycket el kan man ungefär spara på detta ?Fakta:=====Souteränghus 200m2 uppvärmd yta fördelat på två plan. Hyfsat öppen planlösning på övre plan, och acceptabelt på nedre plan.Elförbrukning troligtvis 30000 kWh om man värmer upp hela huset till vettig temp.Nuvarande förbrukning ungefär 20000 kWh beroende på att vi eldat en hel del i vår braskamin samt haft det kallt.
VVB med frånluftsåtervinning.
Citat från: D_Sundsvall skrivet 21 augusti 2006, 23:54:10VVB med frånluftsåtervinning.Hej!Vad är det för typ av VVB du tänker på? Finns det någon återvinning av värme i frånluften nu?Ett alternativ kunde vara en frånluftsvärmepump för varmvatten med en fläktkonvektor att värma bostaden med. Annars går väl frånluften rakt ut när varmvattenberedaren är uppe i temperatur? Detta beror också på om du kan ställa upp en frånluftspump och en fläktkonvektor utan att det blir för lång vattenrördragning.Kan detta vara något att överväga?
Den VVB jag tänker på är Nibe 200P eller liknande. Nej vi har ingen återvinning idag utan det blåser bara ut varmluft rätt ut i tomma intet.. Just därför som jag funderar på en VVB med återvinning.Är det någon som har erfarenhet av denna, eller liknande, typ av lösning ?Det är svårt att bestämma vad man skall satsa på konv. + bergvärme eller en "enklare" lösning..,