0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den ventilation som en sorbtionsavfuktare har ligger på ca 30-70m3/h, i alla fall de jag granskat tidigare. Så en kanalfläkt som ger runt 30 m3 i timman tycker jag borde fungera bra.
Om du redan nått 60% kan du ju skruva på hygrostaten tills kompressorn stänger av. Det räcker ju att du kommer ner under 70%. Jag tycker du kan pröva att bara undertrycksventilera när du är på plats. Det kanske räcker för att få bort lukten. Jag tror att lukten kan vändas på bara en kort liten stund. Fukten är borta så den behöver du inte ventilera bort. Men snart kommer uteluften att vara relativt torr i förhållande till temperaturen i din grund (det kanske redan har nått till den punkten) och då kan det vara ide att börja ventilera för att ta nytta av den uttorkande effekten och kanske t o m stänga av avfuktaren. Då kanske en ventilering på natten kan vara en ide eftersom luften är torrast då. Du kan ju kolla RF o temp utomhus och i grundutrymmet och därigenom beräkna om du behöver avfuktaren nu eller det räcker med bara ventilering. Det är ju fördelen med separat avfuktare och undertrycksventilation (jämfört med sorbtionsavfuktare) att man kan styra dem efter behov och därmed minimera energiåtgången.
Är huset normalt kallställt under vintern? Sommartid, om det luktar under grunden (visst gjorde det det) så tycker i alla fall jag att du bör köra fläkten hela tiden.
Håll koll på fukten bara om du stänger av luftavfuktaren. Kan inte vara fel att ha på en svag ventilation. Kanske tyristorstyrd. Din fläkt drar ju bara 15 watt så det är ju inte mycket att bråka om den skulle gå hela tiden. Men kolla tempen lite framåt vintern så det inte blir köldskador. Om du inte har ngn värme i huset o samtidigt undertrycksventilerar kan det finnas risk att det blir kallt i grunden. Ett alternativ för ett sommarhus kan ju vara att öppna några gluggar på vintern o köra utan ventilation eller avfuktning så länge uteluften är torr.Du kan använda kalkylatorn på sidan http://members.nuvox.net/~on.jwclymer/rh.html för att beräkna vilken RF du får i grundutrymmet utifrån uteluftens RF o temperatur o temperaturen under grunden. Som en allmän princip är det inga fuktproblem när dygnsmedeltemperaturen utomhus är lägre än temperaturen i grundutrymmet, förutsatt att grunden är väldränerad.