Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Allt (nästan) klart för installation av Munters Homedry nu till helgen. Men...  (läst 33226 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Den ventilation som en sorbtionsavfuktare har ligger på ca 30-70m3/h, i alla fall de jag granskat tidigare.
Så en kanalfläkt som ger runt 30 m3 i timman tycker jag borde fungera bra.

Hej Rickard (och andra), skall ut till huset idag och installera kanalfläkt. Tittat runt och har inte lyckats hitta någon kanalfläkt med kapacitet runt 30 cc/h.
Jag vill ju inte ha någon överkapacitet då det blir onödiga kostnader i drift med en fläkt som suger in onödigt mycket uteluft i grunden.

Jag skall ju sätta kanalfläkten på ett 1 meters spirorör som i sin tur mynnar ut i ett av venthålen.
På venthålet sitter ett gammalt galler i galvad plåt. Kan det påverka luftströmmen?
Jag menar: Jag har förstått att det är speciella galler i ändan av en kanalfläkt som har minimal påverkan på luftströmmen. Kan mitt gamla galler sas jobba för mig när jag installerar en fläkt med  låt säga 60 cc/h kapacitet och med "fel" galler drar ner kapaciteten till för mig lämpligare ca 30 cc/h eller ialla fall i närheten?

Bör jag ha ett kallrasskydd?

Mvh//Jocke


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kallrasskydd borde inte behövas, men skulle kunna ge dig friheten att t.ex. tejpa eller limma fast ett antal av de "självstängande" lamellerna för att minska flödet litegrann.
Tänk också på att det flöde som anges på fläkten antagligen gäller "friblåsande" flöde, om du får grunden skapligt tät så kommer ett litet undertryck att uppstå och fläkten kommer att ge lite mindre flöde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
Classe har en 2-hastighets kanalfläkt(32-3122) med 100mm anslutning. 35/23W, max luftflöde 160m3/h.
Finns även som kit med fläkt, ventil, galler och 4 m slang.

Den kör jag med iallafall.  *vinkar*

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för tipsen grabbar. Jag skall nu till Fredells i Sickla och titta vad  dom har.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har K100M på http://www.luftmiljo.se/runda.asp. Drar 35 watt. Kan kopplas till en tyristor så kan man variera undertrycket. Blåser 135 kubikm/timma.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag köpte en kanalfläkt hos bygg ole för 489 spänn. 58 kubik/timma som drar 15 watt.

Nu sitter den på plats. ELektirker kommer ut i veckan och kopplar in den. Jag fäste ett 1 meters spirorör i blindbotten. fläkten i ena ändan och den andra ändan vilande på en kattglugg. Sen tätat med fogmassa. Sen har jag gått runt och tätat kattgluggar och sprickor. Gjort en isolering och tätning på luckan in i grunden med bl a cellplast och fönstertätning. Spännande och se om det blivit något sånär tätt. Så nu står Woodsen där och tuffar för sig själv. RH förresten nere i 60/65% vid ca 15 grader.
Woodsen installerarades den 18 augusti (tror jag) då 98% RH vid ca 17 grader. Elmätaren visar att den dragit ca 60 kw så här långt.
Men den verkar få kämpa för att hålla RH vid 60%. Hygrostaten fortfarande i botten. En "klack" den skall över kanske. Eller rättare sagt under.

Fråga:


Är det en idé att be elektrikern installera en timer på fläkten? Tanken är ju att fläkten skall gå bara när vi är där ute. Kanske en ide att ha en timer som går på låt säga en timma om dagen när vi inte är där. För att byta luften och röra om lite i grytan.

Vad tror ni?

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Om du redan nått 60% kan du ju skruva på hygrostaten tills kompressorn stänger av. Det räcker ju att du kommer ner under 70%.

Jag tycker du kan pröva att bara undertrycksventilera när du är på plats. Det kanske räcker för att få bort lukten. Jag tror att lukten kan vändas på bara en kort liten stund.  Fukten är borta så den behöver du inte ventilera bort.

Men snart kommer uteluften att vara relativt torr i förhållande till temperaturen i din grund (det kanske redan har nått till den punkten) och då kan det vara ide att börja ventilera för att ta nytta av den uttorkande effekten och kanske t o m stänga av avfuktaren. Då kanske en ventilering på natten kan vara en ide eftersom luften är torrast då.

Du kan ju kolla RF o temp utomhus och i grundutrymmet och därigenom beräkna om du behöver avfuktaren nu eller det räcker med bara ventilering.

Det är ju fördelen med separat avfuktare och undertrycksventilation (jämfört med sorbtionsavfuktare) att man kan styra dem efter behov och därmed minimera energiåtgången. 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Fläkten bör ju definitivt alltid gå, du vill ju ha en ständig "bakvänd" ventilation av trossbotten, en liten mängd luft skall alltid gå från bostadsytan och ned i trossbotten/krypgrund, aldrig den andra vägen - det tar månader att ventilera bort dålig lukt i byggmaterial och inget som blir bra för att du kör fläkten bara när ni är där.

Lite underhållsvärme inuti huset borde du också köra om du är rädd om huset.

Ställ upp hygrostaten så att du ligger på 65-70% fukthalt och kör fläkten hela tiden får bli mitt tips i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om du redan nått 60% kan du ju skruva på hygrostaten tills kompressorn stänger av. Det räcker ju att du kommer ner under 70%.

Jag tycker du kan pröva att bara undertrycksventilera när du är på plats. Det kanske räcker för att få bort lukten. Jag tror att lukten kan vändas på bara en kort liten stund.  Fukten är borta så den behöver du inte ventilera bort.

Men snart kommer uteluften att vara relativt torr i förhållande till temperaturen i din grund (det kanske redan har nått till den punkten) och då kan det vara ide att börja ventilera för att ta nytta av den uttorkande effekten och kanske t o m stänga av avfuktaren. Då kanske en ventilering på natten kan vara en ide eftersom luften är torrast då.

Du kan ju kolla RF o temp utomhus och i grundutrymmet och därigenom beräkna om du behöver avfuktaren nu eller det räcker med bara ventilering.

Det är ju fördelen med separat avfuktare och undertrycksventilation (jämfört med sorbtionsavfuktare) att man kan styra dem efter behov och därmed minimera energiåtgången. 

Tjenare Rollo,
Jag tänkte se att den faktiskt kan gå under 60% RH innan jag drar ned hygrostaten för att se att den klarar av det. Annars går den ju för maxkapacitet, och då kanske jag skulle köpt en större Woods. Kanske DS 28.

Du skriver: Du kan ju kolla RF o temp utomhus och i grundutrymmet och därigenom beräkna om du behöver avfuktaren nu eller det räcker med bara ventilering.

Hur räknar jag ut det?



Rickard Skríver:

Fläkten bör ju definitivt alltid gå, du vill ju ha en ständig "bakvänd" ventilation av trossbotten, en liten mängd luft skall alltid gå från bostadsytan och ned i trossbotten/krypgrund, aldrig den andra vägen - det tar månader att ventilera bort dålig lukt i byggmaterial och inget som blir bra för att du kör fläkten bara när ni är där.

Lite underhållsvärme inuti huset borde du också köra om du är rädd om huset.

Ställ upp hygrostaten så att du ligger på 65-70% fukthalt och kör fläkten hela tiden får bli mitt tips i alla fall.


Här kommer 2 olika bud. Jag får väl pröva mig fram. Tycker du att jag skall  ha fläkten på 24/7 även på vintern?

Eller en timer som slår på..inte en timme... utan..låt säga 4/5 timmer/dygn. Allt för att hålla nere Driftkostnad. Ngt kallrasskydd har jag inte. Så det finns ialla fall denna kanal in i grunden för lite "friskluft"

Jag värdesätter era synpunkter (det vet ni nog vid det här laget)
Mvh//Jocke

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Är huset normalt kallställt under vintern?

Då kan det vara en god ide att ha avfukaren i själva huset vintertid, i krypgrunden blir det normalt aldrig hög fukthalt vintertid, om man inte har stående vatten under huset.

Huruvida du kör fläkten eller ej om huset är kaallställt har inte så stor betydelse som om huset är varmt, ett varmt hus drar vintertid upp en del luft/lukt, om lukt finns i krypgrunden, p.g.a. skorstenseffekten, om du har huset kallt så sker ingen större transport av luft upp till bostadsutrymmet så det blir mindre kinkigt med fläkten på vintern.

Sommartid, om det luktar under grunden (visst gjorde det det) så tycker i alla fall jag att du bör köra fläkten hela tiden.

Här hos oss har vi fuktigt under huset i ca 2-3 månader på sommarn, vintertid går avfuktaren nästan aldrig, det kan hända ibland om det t.e.x regnar och är varmt ute, men inte så länge det håller sig under nollan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag tror att vi tycker ganska lika. Ur principell synpunkt behöver du inte undertrycksventilera i höst o vinter om du inte är där. Man vänder på luktströmmen momentant när man sätter på undertrycksventileringen och nu när det blir torrt så minskar lukten bara pga av det, men Rickard kan ha rätt att det tar tid att "vädra" bort lukten ur byggmaterialet - om det någonsin går ur.

Håll koll på fukten bara om du stänger av luftavfuktaren. Kan inte vara fel att ha på en svag ventilation. Kanske tyristorstyrd. Din fläkt drar ju bara 15 watt så det är ju inte mycket att bråka om den skulle gå hela tiden. Men kolla tempen lite framåt vintern så det inte blir köldskador. Om du inte har ngn värme i huset o samtidigt undertrycksventilerar kan det finnas risk att det blir kallt i grunden. Ett alternativ för ett sommarhus kan ju vara att öppna några gluggar på vintern o köra utan ventilation eller avfuktning så länge uteluften är torr.

Du kan använda kalkylatorn på sidan http://members.nuvox.net/~on.jwclymer/rh.html för att beräkna vilken RF du får i grundutrymmet utifrån uteluftens RF o temperatur o temperaturen under grunden. Som en allmän princip är det inga fuktproblem när dygnsmedeltemperaturen utomhus är lägre än temperaturen i grundutrymmet, förutsatt att grunden är väldränerad.   

Skulle vara intressant att få en kommentar från Rickard om ditt byte från sorbtionsavfuktare till kondensavfuktare, med som det tycks hittills med ett gott resultat. Är sorbtionsavfuktare den enda lösningen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nej, det är naturligtvis inte den enda lösningen, man kan:

1. Välja att inte göra något alls (bäst om man inte har några problem alls)
2. Sätta in trygghetsvakten eller annan värmekälla (ger ingen eller lite ventilation, kanske därför inte lämligt om man har jordlukt under huset)
3. Köra med kondensavfuktare, kanske i kombination med en fläkt för att få en kontrollerad ventilation.
4. Sätta in sorbtionsavfuktare.

Alternativ 1 är ju vad de flesta trots allt gör, alltså ingenting.
Alternativ 2 kan säkert fungera bra om man har en torr och lukfri grund när åtgärden görs.
Alternativ 3 fungerar ju i princip på samma sätt som sorbtionsavfuktaren, men jag anser att man får en anläggning med större risk för driftstörningar och med en kortare livslängd än med en sorbtionsavfuktare.
Alternativ 4 ger dig en kontrollerad avfuktning med värmeåtervinning och en (om man byglar fläkten på det sättet) kontrollerad undertrycksventilation.

Jag har svårt att se någon anledning för att sätta in annat än en sorbtionsavfuktare då jag anser att den sköter det som bör skötas, den har också i mina ögon den bästa förutsättningen för en bra funktion och lång livslängd.
Höjer dessutom normalt huset pris med vad den kostade, om inte mer. I alla fall här i trakterna där jag bor och det finns många hus som är byggda på torpargrund. En hel del av dem har eller har haft problem, långt ifrån alla, men så många att de flesta kunderna är lite tveksamma att investera om inte krypgrunden är åtgärdad, eller åtgärdas efter eller i samband med köpet.

OBS. Jag försöker inte skrämma upp massorna att installera avfuktare, jag försöker bara beskriva de erfarenhet som jag lokalt har fått.

Den anledning jag ser att gå på alternativ 1, 2 eller 3 är huvudsakligen av ekonomisk karaktär och jag har full förståelse för att den kan vara väl så viktig för många.

Det hindrar dock inte mig att rekomendera sorbtionsavfuktare.
Sen gör ju naturligtvis alla som de själva vill.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur mycket av den tillförda energin/värmen återvinns så att den stannar kvar i grunden vid sorbtionsavfuktare? Hur mycket energi förbrukar den normalt under ett år? Om avfuktningen enbart går under sommaren, hur kan man då få varma golv på vintern? Räcker den tydligen ganska svaga fläkten för regenereringsluften för att skapa tillräckligt undertryck? Har inte sorbtionsavfuktare några svagheter?

Jag reagerar på att man framför sorbtionsavfuktare som det enda alternativet utan att se dess nackdelar. Kan vi vara överens om att kondensavfuktare+undertrycksventilation kan fungera, men att det finns för o nackdelar med vilken metod man väljer? 

Håller med om att sorbtionsavfuktare är enklare att sköta och mer långlivad. Men den borde kräva mer energi. Skulle vara bra få en siffra på det. Min kondensavfuktare drog ca 5 kWh/dygn i somras när det var som värst. Uppskattar årsförbrukningen till 500-600 kWh. Detta på en grund a 100 m2 och undertrycksventilation. Verkar som att behovet av avfuktning är på väg stt ta slut nu som Knuts kurvor visar. Själv noterade jag att avfuktaren inte producerat ngt vatten förförra dygnet (det var tillräckligt torrt ändå). Så den behövs ca 3-4 mån/år.

1. Om man inte har problem med lukt finns ingen anledning till undertrycksventilation och då bör en kondensavfuktare räcka.  Trygghetsvakt kan kanske vara ett alternativ, men jag tycker den har utvärderats för dåligt.

2. Om man har luktproblem ger kombinationen kondensavfuktare+kanalfläkt för undertrycksventilation ett mer flexibelt system som har mindre energiförluster. Du kan välja styrka på fläkt efter behag och variera undertrycket med hjälp av tyristor. Du kanske inte behöver så kraftig undertryck i smällkalla vintern. All tillförd energi stannar i grunden.

3. Det kan ju visa sig att avfuktning och undertrycksventilation inte räcker som åtgärd utan det krävs en mer radikal åtgärd och då har du inte gjort en dyr installation. Nu vill jag inte överdriva det argumentet för det finns säkert en andrahandsmarknad för avfuktare.   

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
Håller med er Rickard och Rollo om att trygghetsvakten är en osäker lösning. Jag har själv dåliga erfarenheter av att tillföra värme i krypgrunden samtidigt som man har ett fuktläckage någonstans ifrån (marken eller uteluften). I mitt fall ledde det till kondens. Dock värmde jag inte upp bjälklaget utan enbart luften. TV är också löjligt överprissatt.

Kondensavfuktare är en bra lösning eftersom den är billig i inköp. Dock har den en nackdel i och med att vattnet skall avledas på något sätt. Priset ökar också i takt med avfuktningskapacitet(=storlek). Har man en invecklad grund med många "rum" så kanske man inte klarar sig med en mindre avfuktare + att man behöver kanaler för att få luften att cirkulera.

Sorbtionsavfuktare är säkert den mest effektiva lösningen...MEN...oturligt nog är inköpspriset alltför högt. 10000kr för den rotorteknologi som sorptionsavfuktare har är nog i överkant vill jag påstå.

Alla dessa har en nackdel gemensamt, dvs. energiförbrukning.

OCH...Har man inga problem skall man nog inte göra något alls förutom att inspektera minst en gång/år.

 *vinkar* Mosse  *vinkar*
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är huset normalt kallställt under vintern?
 
Sommartid, om det luktar under grunden (visst gjorde det det) så tycker i alla fall jag att du bör köra fläkten hela tiden.
 

Jodå jag har problem med lukt. Jag har tänkt om vad gäller att ha huset kallt på vinter. (ursprungstanken var ju en Munters och att ställa upp den i huset under de kalla månaderna för att kunna ha kallt (och torrt) Det lär ju inte funka med en kondensare. Så det blir underhållsvärme när vi inte är där.
Fläkten lär ialla fall första året få gå 24/7. Får sen känna av klimatet och pröva mig fram.


Du skrev i något inlägg om "skorstenseffekten" Vad innebär det egentligen?

 
Håll koll på fukten bara om du stänger av luftavfuktaren. Kan inte vara fel att ha på en svag ventilation. Kanske tyristorstyrd. Din fläkt drar ju bara 15 watt så det är ju inte mycket att bråka om den skulle gå hela tiden. Men kolla tempen lite framåt vintern så det inte blir köldskador. Om du inte har ngn värme i huset o samtidigt undertrycksventilerar kan det finnas risk att det blir kallt i grunden. Ett alternativ för ett sommarhus kan ju vara att öppna några gluggar på vintern o köra utan ventilation eller avfuktning så länge uteluften är torr.

Du kan använda kalkylatorn på sidan http://members.nuvox.net/~on.jwclymer/rh.html för att beräkna vilken RF du får i grundutrymmet utifrån uteluftens RF o temperatur o temperaturen under grunden. Som en allmän princip är det inga fuktproblem när dygnsmedeltemperaturen utomhus är lägre än temperaturen i grundutrymmet, förutsatt att grunden är väldränerad.  

 

Vad för sorts köldskador skulle kunna bli aktuell? Hur kollar jag det?

Jo jag känner till den kalculatorn, men vilka värden skall avgöra beslutet? Räcker det att dygnsmedelvärdet är lägre än i grunden? Är inte RH en viktig komponent? Kan du inte utveckla hur jag skall tänka?


Börjar bli ganska trött på min grund nu  huvuddunk Men är glad  :D att det (förhoppningsvis) börjar närma sig slutet på dessa bekymmer. Också  ^-^ för mina nyvunna kunskaper i ämnet fukt och grund. Fukt/ånga/diffusion osv är faktiskt väldigt intressant  studs

Mvh//  *vinkar*

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!