Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Håltagning i källarvägg
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Håltagning i källarvägg (läst 10419 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tapen
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
tapen
Håltagning i källarvägg
«
skrivet:
13 oktober 2004, 10:20:36 »
Citera
Hej!
Inspirerad av detta superba forum har jag nu påbörjat självinstallation av en värmepump! Borrhålet är klart och jag har beställt en Nibe Fighter 1115-10 från varmepump.biz.
Jag skall nu gräva för slangarna fram till huset och ta upp två hål i källarväggen. Nu undrar jag över hur stora dessa hål skall vara och om de behöver vara exakt cirkelrunda?
«
Senast ändrad: 13 oktober 2004, 10:23:47 av tapen
»
Loggat
Nibe 1215-10 (12kW vid 0/35) + 200l tank mot knackningar. Installationsdatum: 2005-01-09.
Aktivt borrdjup: 175m. 2-plans suterränghus, 240kvm, Stockholm, byggår 1968.
Tidigare förbrukning - med oljeeldning: 4,5m3, med elpanna: 42000kWh (inkl HH).
Förbrukning med VP: V+VV=7900kWh, HH=7500kWh dvs totalt 15400kWh!
Ingen tillskottsel har behövts hitintills. Är väldigt glad för att jag valde en betydligt kraftigare vp än vad "experterna" rekommenderade!
Alexander Pettersson
Expert på värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 334
Karma +0/-0
Kön:
KISS Keep It Simple Stupid!
Alexander Pettersson
Re:Håltagning i källarvägg
«
Svar #1 skrivet:
13 oktober 2004, 12:18:49 »
Citera
Samma diameter (och lite sömsmån) som ytterdiametern på isoleringen som du måste ha runt sangen två meter från huset och in.
Glappet fyllde jag med fogskum. Både mellan vägg-isolering och isolering-slang.
Loggat
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.
tapen
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
tapen
«
Svar #2 skrivet:
13 oktober 2004, 13:24:15 »
Citera
Tack för svaret!
Det är inte jag själv utan företaget som borrade brunnen som skall dra in slangen genom väggen. Det bör väl räcka med att jag gör hålen 90 mm stora för att den isolering som de använder sig av skall rymmas?
Loggat
Nibe 1215-10 (12kW vid 0/35) + 200l tank mot knackningar. Installationsdatum: 2005-01-09.
Aktivt borrdjup: 175m. 2-plans suterränghus, 240kvm, Stockholm, byggår 1968.
Tidigare förbrukning - med oljeeldning: 4,5m3, med elpanna: 42000kWh (inkl HH).
Förbrukning med VP: V+VV=7900kWh, HH=7500kWh dvs totalt 15400kWh!
Ingen tillskottsel har behövts hitintills. Är väldigt glad för att jag valde en betydligt kraftigare vp än vad "experterna" rekommenderade!
Alexander Pettersson
Expert på värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 334
Karma +0/-0
Kön:
KISS Keep It Simple Stupid!
Alexander Pettersson
«
Svar #3 skrivet:
13 oktober 2004, 15:46:01 »
Citera
Jag TROR det blir bra.
Men varför frågar du inte Brunnsborraren?
Loggat
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.
maha6305
Gäst
maha6305
SV: Håltagning i källarvägg
«
Svar #4 skrivet:
08 december 2005, 16:07:03 »
Citera
Istället för att hyra dyrt hos Cramo eller liknande så gjorde jag såhär i min betonghålstenskällarvägg.
Borrade genomgående hål med ett smalt 8mm betongborr.
Köpte Julas hålsågsset med volfram 189215
http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/mellan/189215_b.jpg
Dessa använde jag från både in och utsida. Det nådde inte riktigt igenom men det mittersta slog jag ut med huggmejsel.
Plöjaren började på en meters djup och höjde plogen en aning emot slutet. KB-ut går alltså i nedersta hålet sen får jag stigning till KB in. Därav den vertikala nivåskillnaden. (sen kommer det ju alltid att finnas höjdfickor i svängarna att tvångsavlufta det förstår jag)
Se så fint det blev:
Loggat
pellep
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 916
Karma +0/-0
varför göra det enkelt om man kan krångla till det
pellep
«
Svar #5 skrivet:
08 december 2005, 17:31:32 »
Citera
Där har du allt fått till det!
Loggat
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!
lob
Kan värmepumpar
Stad/land: Nälden
Antal inlägg: 134
Karma +0/-0
lob
«
Svar #6 skrivet:
09 december 2005, 22:09:04 »
Citera
Hej
Jag har ett stenhus med slangarna indragna genom källarväggen. Hålen tätade med fogskum-gissa om jag hör kompressorn i hela huset. Om man har stenhus så bör man nog fundera på ngt mjukare material runt slangarna eller ev bara ngn typ av manschetter på in och utsida och slangarna "lösa" i hålet. Inser att jag kanske är utanför tråden men det akn ju vara värt att tänka på./ LO´B
Loggat
Nibe 1255. 175+150 m borra. 270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
Nälden-Jämtland
maha6305
Gäst
maha6305
«
Svar #7 skrivet:
10 december 2005, 09:24:53 »
Citera
Bra synpunkt som absolut hör till ämnet håltagning!
Vet inte om det är konstruktionsmässigt rätt egentligen, men jag lät min yttre rörisolering (diffusionstät AF) Armaflex. följa med in igenom väggen och sluta precis på insidan. Hålet var gjort lagom för det. Fogskum och tätmassa bellan betong och isolering. Min slang sitter alltså väldigt löst i grunden vilket kan vara bra ur hållfasthetsaspekt vid t ex köldkrympning.
Mina sista tre metrar går i en smal sträng mellan garage och trappa. Därför var jag tvungen att noggrant lägga cellplastskivor mot garagegrunden och källartrappsväggen (den syns till höger på bilden) för att inte riskera frostspränga dessa. Fördelen var att jag kom in nära pannrummet och utan att KB-rören i källaren behövde upp i taket och vända. Sådant skall man också tänka lite på.
Men... för din del... Jag tänkte på att på insidan kanske din slang/rör sitter i rörpendlar eller bladskruvar direkt i vägg? Man måste ju ha upphängningar. Då har du
ändå
ljudbryggor. Vidare borde pumpen ha flex-slangar sista biten in till kompressorn men det är inte säkert (?).
Mitt råd till dig är annars att om du störs mycket av ljudet koppla in (extra) flexslangar typ rinkaby 5698 (ev andra nummer beroende på längd o dim). precis utanför pumpen. Kom ihåg att oljudet kan ta andra vägar också. Från chassie till betonggolv. Från värmebärare eller tappvatten in i rörupphängningar.
Hoppas du får tyst på eländet.
«
Senast ändrad: 10 december 2005, 09:26:30 av maha6305
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Håltagning i källarvägg
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 841
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
rocas
Tony B
krambriw
TS Comfort AB
JoA
Pumpens
slorpe
Daikin_
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info