0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När det är som kallast är framledningstemperaturen 60-65 ºC
Hej,jag har en 1 ½ plansvilla på 165 kvm byggd 1965 utanför Göteborg med vattenburen värme från en elpanna. Det är ett 1-rörssystem utan termostater på elementen. Jag förbrukar ca 33000 kWh inkl hushållsström, som jag uppskattar till 6000 kWh.1985 installerade jag en CTC Rebell luft/vatten pump som gick ca 8 år mot utlovade 20 år. Jag har alltså blivit bränd på stora investeringar när det gäller värmepumpar. Eftersom jag har så hög elförbrukning vill jag ändå göra ett försök till och då har jag börjat titta på luft/luft pumpar. Leverantörer jag talat med hävdar att det är l/v pump jag skall ha och en sådan investering vill jag inte gärna göra. De flesta inläggen i forumet behandlar l/l pump i kombination med direktel så jag börjar tvivla på om jag är på rätt spår.>Är det verkligen så att en l/l pump så som jag har tänkt det inte kommer att ge någon nämnvärd besparing?>Måste jag justera ventilerna på elementen allt eftersom utetemperaturen ändrar sig? Det verkar vara svårt att hitta termostatventiler till radiatorerna.>Har någon l/l pump i en liknande miljö?Elpannan och vv-beredaren är rester från l/v-installationen 1985.