Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luft/luft i kombination med vattenburen el.  (läst 3804 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shaggy

  • F.d. CTC Rebell ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Luft/luft i kombination med vattenburen el.
« skrivet: 17 augusti 2006, 20:57:36 »
Hej,

jag har en 1 ½ plansvilla på 165 kvm byggd 1965 utanför Göteborg med vattenburen värme från en elpanna. Det är ett 1-rörssystem utan termostater på elementen. Jag förbrukar ca 33000 kWh inkl hushållsström, som jag uppskattar till 6000 kWh.
1985 installerade jag en CTC Rebell luft/vatten pump som gick ca 8 år mot utlovade 20 år. Jag har alltså blivit bränd på stora investeringar när det gäller värmepumpar. Eftersom jag har så hög elförbrukning vill jag ändå göra ett försök till och då har jag börjat titta på luft/luft pumpar. Leverantörer jag talat med hävdar att det är l/v pump jag skall ha och en sådan investering vill jag inte gärna göra.
De flesta inläggen i forumet behandlar l/l pump i kombination med direktel så jag börjar tvivla på om jag är på rätt spår.

>Är det verkligen så att en l/l pump så som jag har tänkt det inte kommer att ge någon  nämnvärd besparing?
>Måste jag justera ventilerna på elementen allt eftersom utetemperaturen ändrar sig? Det verkar vara svårt att hitta termostatventiler till radiatorerna.
>Har någon l/l pump i en liknande miljö?

Elpannan och vv-beredaren är rester från l/v-installationen 1985.
IVT Optima 900+200AW sedan Feb 2009
+ Mitsubishi FH25 i separat stuga
1-rörs radiatorsystem

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/luft i kombination med vattenburen el.
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2006, 21:02:55 »
Ska du ha en LL-VP så bör du ha fungerande termostater på radiatorerna för att få en vettig besparing med värmepumpen. Synd att du fick en dålig start med LV-VP annars är det en sån du ska ha. Du behöver då inte heller några termostater.

Är det så att du har ett högtemperatursystem?
Hur hög framledningstemperatur har du som mest på vintern?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Shaggy

  • F.d. CTC Rebell ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft i kombination med vattenburen el.
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2006, 21:14:37 »
När det är som kallast är framledningstemperaturen 60-65 ºC
IVT Optima 900+200AW sedan Feb 2009
+ Mitsubishi FH25 i separat stuga
1-rörs radiatorsystem

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Luft/luft i kombination med vattenburen el.
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2006, 21:37:40 »
När det är som kallast är framledningstemperaturen 60-65 ºC

Kan det verkligen vara möjligt, då får Du ju brännskador av elementen?

mvh hulan.

Utloggad Shaggy

  • F.d. CTC Rebell ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft i kombination med vattenburen el.
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2006, 23:05:06 »
Du har rätt. Temperaturen jag angav var pannans tempgivare. För att sista elementet i ett 1-rörssystem skall få någon värme måste utgångstemperaturen vara ganska hög.
IVT Optima 900+200AW sedan Feb 2009
+ Mitsubishi FH25 i separat stuga
1-rörs radiatorsystem

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/luft i kombination med vattenburen el.
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2006, 23:53:14 »
När det är som kallast är framledningstemperaturen 60-65 ºC

Det är kanske därför som din LV-VP inte levde så länge, den fick kämpa med höga framledningstemperaturer.  :'(

Den bästa lösningen på lång sikt vore att byta ut radiatorerna mot lågtemp men det kan bli dyrt. Jag har sett tips om att ta bort de minsta och flytta dit de större befintliga radiatorerna samt ersätta dessa med nya biffiga radiatorer men jag är osäker om det funkar på ett ettrörsystem.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad intr 10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft i kombination med vattenburen el.
« Svar #6 skrivet: 18 augusti 2006, 07:22:14 »
tyvärr så finns det rörfirmor även idag som inte gör en analys av befintliga system utan bara dammar dit en luft / vatten maskin där det befintliga systemet har haft högtempsframledning. Idag har ju som tur är maskinerna temp-begränsning och det räddar maskinen men ägaren fryser.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Luft/luft i kombination med vattenburen el.
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2006, 09:42:44 »
Hej,

jag har en 1 ½ plansvilla på 165 kvm byggd 1965 utanför Göteborg med vattenburen värme från en elpanna. Det är ett 1-rörssystem utan termostater på elementen. Jag förbrukar ca 33000 kWh inkl hushållsström, som jag uppskattar till 6000 kWh.
1985 installerade jag en CTC Rebell luft/vatten pump som gick ca 8 år mot utlovade 20 år. Jag har alltså blivit bränd på stora investeringar när det gäller värmepumpar. Eftersom jag har så hög elförbrukning vill jag ändå göra ett försök till och då har jag börjat titta på luft/luft pumpar. Leverantörer jag talat med hävdar att det är l/v pump jag skall ha och en sådan investering vill jag inte gärna göra.
De flesta inläggen i forumet behandlar l/l pump i kombination med direktel så jag börjar tvivla på om jag är på rätt spår.

>Är det verkligen så att en l/l pump så som jag har tänkt det inte kommer att ge någon  nämnvärd besparing?
>Måste jag justera ventilerna på elementen allt eftersom utetemperaturen ändrar sig? Det verkar vara svårt att hitta termostatventiler till radiatorerna.
>Har någon l/l pump i en liknande miljö?

Elpannan och vv-beredaren är rester från l/v-installationen 1985.


Hej,
Vi inst. en luftvärmepump i Jan i år, och vi har vattenburet (ved/el -panna), och det fungerar över förväntan.
Pumpen klarar hela värmebehovet ner till mellan -5 till -10gr.(gränsfall i badrummen)

Vad gällande förbr. vet jag inte eftersom det var första vintern vi bodde i huset, men vi installerade den inte enbart för besparingen i pengar utan även besparingen i tid mot att elda i vedpannan.

Men att det blir en besparing torde ju vara en självklarhet för er, om ni kan stänga ev 2/3 av elementen och ersätta med luftvärmepumpen.



1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Shaggy

  • F.d. CTC Rebell ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft i kombination med vattenburen el.
« Svar #8 skrivet: 18 augusti 2006, 09:46:08 »
Carl N: det kan ha varit som du skriver att det är den höga temperaturen var orsaken till problemen. De två sista åren med den gamla pumpen innebar många reparationer pga läckande kopplingar i pumpen. Reparatören nämnde också vid ett tillfälle att pumpen gick med för högt tryck men han ansåg att det var varmvattenuppvärmningen som var skälet.
Hur det än var, drar jag slutsatsen att risken är stor att jag skulle få samma problem igen om jag skulle sätta in en ny l/v pump utan att göra andra ändringar i systemet.
IVT Optima 900+200AW sedan Feb 2009
+ Mitsubishi FH25 i separat stuga
1-rörs radiatorsystem

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2350
  • Karma +12/-7
SV: Luft/luft i kombination med vattenburen el.
« Svar #9 skrivet: 18 augusti 2006, 21:37:31 »
man kanske inte skall jämföra en pump från 85 med en idag......

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!