0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om ja skall byta ut min 13 år gamla VP mot en ny. Vilken COP ska jag räkna med på den gamla tycker ni? 1.7, 2? Ny VP COP = nCOPGamla VP COP = oCOPkWh direkt el och el-partron = ELkWh gammal VP =VPELMin besparing XEL*(1-1/nCOP) + VPEL*(1-oCOP/vCOP)Korrekt tänkt?Finns det någon tumregel på vad det effektiva max utnyttjandet i % är för en normalt vattenförbrukande 4 pers familj av VP max uttag? (På vintern kan den gå max men sommar går den kanske 20% för varmvatten.)
Den är ju inte lastgammal men grannar som enligt uppgift installerade en likadan vid samma tid har börjat byt främst pga kompressorhaveri.Huset har FT med en CTC102R och direktverkande el.Årsförbrukningen ligger på 27000 inkl hushålls el. Jag har räknat med 20,000 till upvärmning av hus och vatten.Huset är ett 1,5 plans sutturänggavelradhus (av blåtbetong) från 1964 på ca 150kvm. Vi bor i Stockholm/Saltsjöbaden. Huset är av lådform med minimal krypvind under det närmaste platt papptak./Johan
Fin lösning men dyr eller? Vad tror ni det skulle gå loss på?Comfortzone 60-70KKonvertering till vatten 100-150Kkonverteringsbidrag -26K------------------------Tot: 134-194KKänns som det tar ca 15 år att räkna hem detta?Leder alla vägar till Comfortzone i detta forum? Cool burk men dyr tycker jag.Johan
Carl N du skriver:"30000 kWh/år så då har du ca 1,5 i totalt års-COP"30,000 låter högt tycker jag. Tänk på att 200000 förbrunkning för värme är inkl VP och elradiatorer vilket skulle indikera en hög COP på VPn. Närmare 25000 känns mer rätt baserat på COP 1.5Tänker jag fel?
Min framtida VP måste iprincip förinta mina elelement och då hamnar jag i vattenkonvereringsträsket. Någon som har en uppfattning vad det skulle kosta?JohanPS Tror jag tar ner lite träd på trädgården och eldar satani kaminen under vintern och planerar...