0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har tänkt gräva och förlägga jordvärmeslang med minigrävare. Två slingor om 220-250 meter vardera.- Kan man hantera den på ett bra sätt? Bara att lägga ned rullen i schaktet, sprätta förbandet och rulla ut, jag fixade detta helt på egen hand!- Hur trycksätter man den själv vid installation för att utesluta läckage? Vad behövs? Jag synade slangen ordentligt innan jag fyllde igen schakten, det har tydligen hänt att det varit transportskador på den, och mycket riktigt, det hade jag. Där kapade jag och skarvade med en vanligt skarvkoppling, märkte ut vart skadan/skarven var för eventuella framtida läkage.- Några andra tips vid läggning/grävning. Se till att inga stenar eller andra hårda föremål hamnar i närheten av slangen som kan skada den vid återfyllnad.
Har tänkt gräva och förlägga jordvärmeslang med minigrävare. Två slingor om 220-250 meter vardera.- Kan man hantera den på ett bra sätt?
- Hur trycksätter man den själv vid installation för att utesluta läckage? Vad behövs?
Trycksätt slangen med ca 1 kg mha tex en luftkompressor. Risken att du gör ett veck på slangen är så ganska liten jämfört med en "tom" slang.
CiteraTrycksätt slangen med ca 1 kg mha tex en luftkompressor. Risken att du gör ett veck på slangen är så ganska liten jämfört med en "tom" slang.Jo kompressor har jag men hur proppar man "slangändorna" med någon sorts ventil eller?
Själv tillverkade jag en propp i ena endan och en ventil i andra."Proppen" gjorde jag mha av en grov bult (kommer ej ihåg dimmensionen) och en bit slang. När jag vred åt muttern på bulten klämdes slangen ihop och det blev tätt."Ventilen" gjorde jag på samma sätt, men jag borrade ett hål i bulten och gängade på en ventil, typ bilventil.