Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frekvenstyra befintlig mark-VP  (läst 2981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Öggnoff

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Frekvenstyra befintlig mark-VP
« skrivet: 15 augusti 2006, 23:02:22 »
Hej på er.

Är det någon här som har provat att montera en frekvensomriktare på sin värmepumpskompressor?
Jag har haft funderingar till å från i ca 1 år nu på om jag ska montera dit en. I nuläget främst för att få mjukstart av kompressorn men framöver kanske reglera hastigheten efter behovet av värme i kåken.
Nibe Fighter 1110 5 Kw fast kondensering mot 750L acktank. Borrhål 120 m. Hus byggt 1975. Värmer ca 200 Kvm. Jönköping.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frekvenstyra befintlig mark-VP
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2006, 09:03:01 »
Hej på er.

Är det någon här som har provat att montera en frekvensomriktare på sin värmepumpskompressor?
Jag har haft funderingar till å från i ca 1 år nu på om jag ska montera dit en. I nuläget främst för att få mjukstart av kompressorn men framöver kanske reglera hastigheten efter behovet av värme i kåken.

En kolvkompressor bör inte frekvensstyras.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Öggnoff

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frekvenstyra befintlig mark-VP
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2006, 15:53:10 »
Hej Carl.

Varför inte? Finns det nÃ¥gra tekniska begränsningar?  Sc:,h
På nyare Nibe modeller finns mjukstartsrelän som i princip är en frekvenstyrning en kort stund iallafall.
Den "fantastiska"? nya modell med frekvensstyrning som Nibe släpper inom kort är väl en kolvkompressor?
Fördelen är ju ganska stor om kompressorn tekniskt klarar av det.  :D
Nibe Fighter 1110 5 Kw fast kondensering mot 750L acktank. Borrhål 120 m. Hus byggt 1975. Värmer ca 200 Kvm. Jönköping.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frekvenstyra befintlig mark-VP
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2006, 16:59:41 »
Hej Carl.

Varför inte? Finns det några tekniska begränsningar?  Sc:,h
På nyare Nibe modeller finns mjukstartsrelän som i princip är en frekvenstyrning en kort stund iallafall.
Den "fantastiska"? nya modell med frekvensstyrning som Nibe släpper inom kort är väl en kolvkompressor?
Fördelen är ju ganska stor om kompressorn tekniskt klarar av det.  :D


Nej, Nibes nya 1250 har scrollkompressor.

Jag är inte expert på kompressorer men jag läste någonstans att kolvkompressorer tappar i verkningsgrad om man går ner i frekvens.

redigerat:

Jag hittade inlägget, tydligen får frekvensomvandlaren problem med att lasten varierar under ett varv i en kolvkompressor.
« Senast ändrad: 16 augusti 2006, 17:08:56 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Öggnoff

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frekvenstyra befintlig mark-VP
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2006, 18:04:28 »
Ok.
Jag ska prova å koppla i en ikväll om jag hittar en lämplig storlek.
Dom jag har är programmerbara så en parameter för ojämn gång borde finnas.
Kan tänka mig en upprampning från ca 15 hz till 50 på ca 0.8 sek.
Variabelt varvtal får bli en senare fråga om det hela fungerar ändå.
Nibe Fighter 1110 5 Kw fast kondensering mot 750L acktank. Borrhål 120 m. Hus byggt 1975. Värmer ca 200 Kvm. Jönköping.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 445
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!