0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Hej,GENKI: Kolla STEM:s värden igen! De är 5,5 4,5 4,1 3,5 för +7, +2, -7, -15 resp. Jag tror du har tittat på siffrorna för 123:an./ Bertil
Hej,Jag frågar: Hur fel hamnar man om man i GANOS diagram lägger in en kurva för Mitsubishi 35GA, som ligger parallellt med den för 25GA, men 1kW högre??Följdfråga: Kan man göra samma sak för HE12, OM/NÄR testresutat för HE9 publiceras?Jag frågar därför att kurvorna för t.ex. Sanyo123 och 124 är inte parallella alls när det gäller spannet mellan +7 till +2.Som ni förstår av rubriken på tråden så vet jag inte riktigt vilken av HE12 eller 124:ansom jag ska välja.För de olika leverantörerna/installatörerna har jag samma förtroende, så det valet spelar ingen roll.Största problemet just nu är avsaknaden av testvärden för HE12 som går att jämföra med de för 124:an. Jag vill ju helst ha pumpen i drift innan höstkylan kommer. / Bertil
Typ så här kanske. Excel-porr.MVH/Gano
OBD: Det är inte lätt att välja COP: HE har sannolikt, liksom övriga scroll, samma cop vid full som dellast.Ljud: Pumparna har ju olika karaktär på ljudet och därför hade ju det bästa varit att få provlyssna. Scrollen låter lite som en glödstiftsmotor, medan twin rotarykompressorn har en underton av muller. Det är ju helt beroende på vad man själv föredrar (eller eg grannarna)Gano: Tack för ett mycket bra och tydligt diagram. Detta är verkligen något för STEM att visa. Eftersom elpriserna gör att vi skaffar fler och fler lågenergipodukter som tillför väldigt lite tillskottsvärme till huset, torde temperaturen där värmepumpen måste ha element till hjälp, inte ligga så långt under det som redovisas i diagrammet.Kyl,frys, spis, dator,tv, lampor etc har större genomslag på 100 kvm huset än på 200kvm huset.Har du något värde för 30 cm mineralull i väggarna och 50 cm på vinden?Hur mycket mindre energibehov har man då?Det hade varit intressant att se var man hamnar då?