0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! har precis fått igång en Nibe 1215 och undrar nu om det är jag själv som sätter önsketemperaturen för rumsvärmen?Anledningen är att på det gamla systemet(elpanna) var framtemperaturen runt 38 grader för att det skulle bli varmt i elementen. Nu står det VB-fram 28(26graderC) och varmvatten 48graderC i displayen. Jag blir lite osäker om inte detta är för lite eftersom det i handledningen till värmepumpen vid exemplen rörande displayen står VB-fram 47(52graderC) och varmvatten 48graderC?Nibes handledning känns lite rörig och otydlig gällande detta för mig som gröngöling. Hur vet jag att värmepumpen matar in tillräckligt med varmt vatten till elementen när detta krävs?Hur vet jag dessutom vid vilken utetemperatur varmvatten börjar matas ut i elementen?När jag vet detta, vid vilken utetemperatur är det lämpligt att börja få elementen varma?Tacksam för tips 170 meter E-brunn, Väderstad-trakten i Östergötland kurvlutning 9.Endast utegivare.
Ok! Tack för svar.Men vad gör man om kvällarna initialt känns kalla i augusti i Östergötland när utetemperaturen går ner till femton-sexton grader?Det känns som om VP:n pulsar ut lite lätt fisljummet vatten i radiatorerna och det kanske är det som är tanken? När det blir riktigt kallt framöver eller det kommer ett ordentligt temperaturfall, öser pumpen på med ordentligt med varmvatten i radiatorerna då?Förklara gärna på lite begriplig svenska för mig så skall jag även söka vidare i de "rätta" trådarna...Som sagt, haven överseende med en nybörjare
Men vad gör man om kvällarna initialt känns kalla i augusti i Östergötland när utetemperaturen går ner till femton-sexton grader?Det känns som om VP:n pulsar ut lite lätt fisljummet vatten i radiatorerna och det kanske är det som är tanken? När det blir riktigt kallt framöver eller det kommer ett ordentligt temperaturfall, öser pumpen på med ordentligt med varmvatten i radiatorerna då?Förklara gärna på lite begriplig svenska för mig så skall jag även söka vidare i de "rätta" trådarna...
Hej RB.Som det skrivs ovan är så rätt,det går inta att justera in kurvan rätt förän det blir en massa minusgrader.