0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Se där, bra argument å trevliga ideér Thumbsup Kärnkraften tycker jag åxå Vi ska bränna slut på, innan det funderas på avveckling. Solceller Orcus, kan jag upplysa om, halveras i pris i år. Tacka Kina för det. Å den delen ska bli riktigt inntressant att följa..., jag tror på lönsamhet inom 10 år.mvh humlan.
Jag installerar nätanslutna solceller när de sjunker i pris. 40000 kr för 600 W är åt pipan för mycket. Man kör in elen i en konverter, tillbaka på nätet via vägguttaget och får avdrag på elräkningen. Det är det senaste som diskuteras ute i Europa för att lösa bristen på el. Det vore väl härligt, tänk att ha 10 kvadrat solceller på taket som producerar 1,50 kr i timmen ??
Det vore väl härligt, tänk att ha 10 kvadrat solceller på taket som producerar 1,50 kr i timmen ??
Citat från: Gano skrivet 14 augusti 2006, 01:28:35Det vore väl härligt, tänk att ha 10 kvadrat solceller på taket som producerar 1,50 kr i timmen ??Inte kommer man att kunna få 1- 1,50 kr/kWh för den el man leverar till nätet (10 m2 solceller ger väl 1 - 1,5 kW?). Det är rimligt att räkna med priset för den effekt man skulle ha förbrukat om solcellerna inte fanns. Det elbolagen är villiga att betala för elen som matas in i nätet är marknadspriset minus ev. rörlig nätavgift om distributören vill ha betalt för elen som går "bakåt" också. Blir det många som installerar solceller kommer priset dagtid på sommaren att sjunka till rörlig kostnad för kärnkraften. Fast då lär det inte bli så många som installerar solceller.
Som jag ser det är den enskilt största bromsklossen mot enskilda kreativa lösningar just elbolagens motstånd till "leverans" av småskalig el.