0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En liten kommentar till: Av de inlägg jag läst, och de männinskor jag känner som satt in värmepump så kan jag med ganska gott samvete säga att en normal besparing ligger i intervallet 4000 - 10000 kWh/år.Tidigare när jag enbart värmde mitt hus med den direkrverkande elen så förbrukade vi ca 28 000-30 000 kWh. Efter montage av en vedkamin och vedförbrukning på ca. 3 kubik + luft/luft värmepump ligger jag nu på 17 000 -18 000 kWh istället. Ytan som värms upp är 125 + 119 kvadrat.Det intervall som Rickard nämner som spann för besparing tycker jag är ett intervall som med största sannolikhet är väldigt nära verkligheten. Vad som slår en är också hur brett detta spann kan vara, för 4000-10000 är dock en rätt så stor spridning och kan också vara en förklaring till varför en del är supernöjda och en del inte alls så nöjda med sin luft/luft värmepump.Min granne t.ex. har sedan ett år installerat en Mitsubishi och han tycker inte alls att han fått någon nämnvärd besparing. Dock framhäver han mer den bättre inneluften som han fått efter installationen.
När jag tittar på Råd och röns test av bergvärmepumpar kontra luftvärmepumpar blir jag lite fundersam.Den bergvärmepump som sparar minst sparar ca 16800 kw/år vid en förbrukning på 28000 kw och den som sparar mest sparar ca 19000kw.Den nya Sanyo 124 sparar 13500 kw/år vid mostvarande förbrukning.Skillanden mot Sanyon blir då mellan 3300kw och 5500 kw till bergvärmens fördel.Ser man till dessa värden borde luftvärme kombinerat med ett solvärmesystem för varmvattnet alternativt en frånluftsvärmepump vara ett lika bra alternativ som bergvärme när det gäller att spara el.Besparingen torde bli ungefär densamma, men investeringen betydligt lägre.Var landar vi om vi sätter in ännu en pump för att täcka energibehovet vid lägre temperaturer?Besparingen torde bli betydligt mer än de 13500kw som en pump ger.Vi borde minst landa på lägsta bergvärmenivån ca 17000 kw, men sannolikt lite mer än så.Naturligtvis förutsätter detta hus med optimalt öppen planslösning.