0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Värmen startade när det var 5 grader värmare i solbatteriet än i botten av tank 40 grader. Men vad har du då i toppen 50 grader eller vad jobbar din vp till? Då startar solvärmen och 40 gradigt vatten går ut till den , a just det du hade solslinga i botten av tanken ju, då är jag med igen.
Alltså går temp.under låt oss säga 45 grader så startar vp och ökar till 50 grader. Visst det blir väldigt varmt i solslingan men de styrutrustningar jag sett så startar ej glykolpumpen förrän tex 80 grader uppe i solbatteriet och tex på vintern visst det blir varm då med men pumpen går väl inte om det är varmare i tanken än i solbatteriet för då kyler man ju tanken istället?Håller själv på och installerar en Airwell just nu åt en kund med vattenburen elpanna, men vi installerar alltid en shuntutrustning som styr tillskottet (olja,el) automatiskt. Jag tror att med man styrning så kommer vp att isa igen om den får för kallt returtemp. att jobba med. För tex om det är -5 grader och shunten står fullt öppen så kommer temp. i tanken bara att sjunka tills ngn sätter på tillskottet manuellt.
Jag ska försöka ge en förhoppningsvis objektiv bild av kostnaden för solfångare, men det får ändå mest bli antaganden. Varför? Jo för att det inte finns de fasta kostnader för inst eller drift, som det gör för de flesta andra värme/vatten tillverkande inst..... Alltså, kostnaden för hårdvaran å tillverkning av vv under ca 6 mån, behöver inte bli mer än ca 15000 sek. i det finns solfångare + automatik + värmeväxlare + div annat, som behövs för drifttagande, - de bidrag som finns just nu. Utifrån det priset går det eg att fritt bygga som man själv vill, det finns inget övre tak... Vill man då beräkna kostnad, blir det upp till var å en att göra det. Behövs det nåt speciellt på "insidan" av huset? Nej! Det går bra att ansluta mot befintlig anläggning, genom att använda en vanlig plattvärmeväxlare. Kostnaden på inst på "insidan" huset kan då bli allt från nån 1000-lapp å uppåt. Valet är helt fritt, å inte bundet till annat än ens egen fantasi. Driftkostnad/avräkning då? Ja jag har inget riktigt bra svar på det Det går ju faktiskt att driva en solfångar-anläggning med nollkostnad, då det finns solfångare med solceller, för drift av cirk-pumpen. Det som blir kvar att beräkna kostnaden på, blir då livslängden + byte av vätska i solfångarna vart annat år..., uppskattnigsvis bör hårdvaran klara minst 25år. Går det då att räkna hem vinsten, på samma sätt som för en inst av t.ex en värmepump? Jag tror inte det, jag tycker iaf inte det blir riktigt jämförbart. Driftkostnad för solfångare är ju så låg, att kostnaden för drift inte nämnvärt påverkas av elpriset eller nån annan kostnadshöjning. Å ska Vi se historiskt, bör besparingen öka med antal drift år, då underhållskostnaden åxå kan sättas till noll, vilket inte kan sägas om t.ex elpriset. Hur ska man då beräkna kostnaden? Ja jag vet faktiskt inte dom enda som verkar veta, är dom som inte gillar solfångare. Å ska man tro dom, ja då är solfångare fullständigt värdelöst. Så enligt mig, får det bli att beräkna för var å en. Men frågar Ni mig, finns inget bättre än solfångare mvh humlan.PS. Ska passa på å tacka för bra support från Sfinxen Thumbsup Det känns bra att ha företagare, som det går att lita på. DS.