0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...Det som blir kvar att beräkna kostnaden på, blir då livslängden + byte av vätska i solfångarna vart annat år..., uppskattnigsvis bör hårdvaran klara minst 25år. ...
Citat från: humlan57 skrivet 12 augusti 2006, 12:48:27...Det som blir kvar att beräkna kostnaden på, blir då livslängden + byte av vätska i solfångarna vart annat år..., uppskattnigsvis bör hårdvaran klara minst 25år. ...Måste man byta glykolblandningen vartannat år?Bryts den ned av kokning?
Hur klarar din anläggning humlan att göra 50 gradigt vv i tex april månad när det behövs en raditortemp på cirka 25-30 grader, eller bor du på en plats med mycket soltimmar. Jag menar om det nu kostar 15000 kr hur många kw solpanel får man för det?? Ska man handla en komplett styrutrustning för solvärme ligger den väl på 5-8000 kr eller har du byggt en själv med ett flerfunktionsrelä?
Om jag förstår så har du solvärmen kopplad mot en acc.tank via en vxl. På acc.tanken sitter en shuntmotor som styr värmen i huset samt att vp och panna är dockade mot tanken också??Så om inte solvärmen räcker till så startar vp och håller konstant 50 grader i tanken som via vv-slinga gör vv. Har jag fattat rätt??
Men om du har start vid 40 graderi botten vad har dudåi toppen 50 grader? då måste det väl ändå bli en kylning av tanken i och med att vp vill hålla 50 grader?