0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har en variant med termostatstyrd fläkt som via ett rör blåser ner varm luft i källaren. En sak som jag har märkt är att det behövs ett ordentligt luftflöde för att det skall bli någon värmeeffekt att tala om. 100 - 150 m3/h luft som är 30 grader under 8 timmar per dag gör inte så mycket i en källare. Nu har jag tegeltak på allra största delen av huset så vindsluften blir säkert inte lika varm och en oisolerad källare är ett hopplöst fall ur uppvärmingssynpunkt. Någon speciell lukt har jag inte märkt. Får man lite omsättning av vindsluften tror jag lukten försvinner.
Har en variant med termostatstyrd fläkt som via ett rör blåser ner varm luft i källaren...
Citat från: Roland skrivet 10 augusti 2006, 10:21:15Har en variant med termostatstyrd fläkt som via ett rör blåser ner varm luft i källaren...Om man gör detta på sommaren, drar man inte ner väldigt mycket fuktig luft i källaren??Eller gör du det bara på vintern?
1. Bara på sommaren... 2. Källarluft innehåller i stort sett lika mycket vatten i gram/m3 som utomhusluften...3. men upplevs som fuktig för att den är kallare vilket gör att relativa fuktigheten ökar...4. Genom att blåsa ner varm luft, som innehåller lika mycket vatten/m3, sänks den relativa fuktigheten när temperaturen ökar.
4. Nja, hade källaren varit ett perfekt isolerat utrymme så hade du fått samma relativa fuktighet som luften du tillför.Men faktum är att hur du än vrider och vänder på resonemanget så kyls källarluften av såvida du inte tillför värme.Kyls källarluften av omgivande väggar/golv (det allra troligaste scenariot) så höjer du den relativa fuktigheten om det inte är en "torr dag" du blåser ner på, i övriga fall ökar risken för angrepp pga ökad luftfuktighet.Det är den relativa fuktigheten som "fulingarna" lever på.
4. Nja, hade källaren varit ett perfekt isolerat utrymme så hade du fått samma relativa fuktighet som luften du tillför.Men faktum är att hur du än vrider och vänder på resonemanget så kyls källarluften av såvida du inte tillför värme.
Hmmm... 1. Men tillför man uppvärmd luft till källaren så värmer man ju faktiskt utrymmet, och väggar/golv med. 2. Och tillförs luften ingen ytterligare fukt vid uppvärmningen så minskar relativa fuktigheten. 3.1 Så fuktproblemet borde minska när utrymmet värms upp, (3.2) oavsett om man använder solvärmd luft eller (3.3) radiatorer.
Citat från: Paxmax skrivet 12 augusti 2006, 22:31:144. Nja, hade källaren varit ett perfekt isolerat utrymme så hade du fått samma relativa fuktighet som luften du tillför.Men faktum är att hur du än vrider och vänder på resonemanget så kyls källarluften av såvida du inte tillför värme.Visst kyls luften som blåses ner från vinden av men det blir i alla fall varmare än i utgångsläget utan luftinblåsning och därmed lägre relativ fuktighet. Räknar för övrigt med COP på 5-6 på denna "värmepump". Ingen lönsam investering pga av det låga antalet drifttimmar per år men jag hade redan fläkten. Borde har skrivit "genom att temperaturen ökar" i andra meningen i mitt förra inlägg.