Hej på er!
Helt ny på erat eminenta forum sen några dagar. Mycket gedigen kunskap här så jag hoppas ni kan förlösa mig i mitt grubbleri. Bor i utkanten av Stockholm (Värmdö) i ett mindre och äldre trähus. Buggt i flera omgångar sen någon gång kring järnåldern. Har idag drygt 50m2 boyta samt sovloft på ca 15m2.
Nedervåning med totalt öppen planlösning för vardagsrum, kök och hall som utgör ca 85% av planet. Enda avgränsade rummen är toalett och arbets/datarum. Slutet och smalt trapphus till loft. Loftet har ganska fattig isolering, nedervåningen har kompletterats
Jag vet att en bild (planlösning) säger mer än 1000 ord så jag har försökt skissa fram en vettig översikt. Vi har hittills (i vintras) värmt med enbart direkt el och då har ett 1250W konvektor klarat hela vardagsrummet, köket och hallen även om det fått jobba hårt i strängaste kylan. Arbetsrummet har mycket spillvärme från datorer m.m. så det klarar sig på någon hundra W. Toan är liten och går likaså på typ 150W. Loftet tar ju mycket stigande värme från undervåningen då trapphuset är väldigt brant och kort men har stöttats med en oljefyld radiator på ca 400-500W på lågfart.
Trapphus, arbetsrum och toalett ansluter direkt till hallen. Huset är kanske inte optimalt då det är litet och inte fullgott isolerat med dagens mått mätt.
Vi har en totalförbrukning på ca 18-20000kWh där ca 11-12000 är värmekostnader om jag minns rätt.
Vad är ett vettigt val av VP och var kan man tänkas placera den. Jag vill gärna få position 1 till ett bra val då mycket värme behövs ut mot hallen för att få upp det till loftet. Det är dock sovavdelning så någon grad lägre än övriga huset är välkommet. Vardagsrummet är så öppet och har gott om spillvärme från kök, tv/hembio, m.m.
Plats 2 hade varit trevligt men det är för lågt ovanför dörrhålet då vi har ca 230 till tak.
God värmeförmåga vid kallare temp föredras p.g.a. tidigare nämda isoleringsförhållande.
Position 3 skulle blåsa rakt in längs med projektorduk och ge fladder..... lite fåfäng måste man få vara...eller?
Jag har för avsikt att installera allt själv då jag vågar påstå att jag är ganska händig (motorbyggare om det imponerar på någon) samt elutbildad och har tillgång till vacuumpump (inga sexuella anspel) m.m.
Massa kommentarer, förslag och pekpinnar mottages tacksamt! Eager to learn! studs
Mvh
Niclas Törnblom