0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Haha, första gången jag hört att religion är genetiskt betingad.
Haha, första gången jag hört att religion är genetiskt betingad.Kanske det.. har nog inga sådana.
Man ska nog vara försiktig med att göra evolutionsteorin till en ny religion, där man förutsätter att den ska kunna ge en universell förklaringsmodell även där den inte är tillämpbar. Det har alltid funnits ett överdrivet funktionalistiskt tänkande hos evolutionisterna, där man applicerar "survival of the fittest" på allt som rör sig. "Varför är en papegoja grön?" "För att smälta in i lövverket." "Men varför är en del papegojor då inte gröna?" Att börja applicera evolutionsteorier på människans mer abstrakta nivåer är kanske intressant att läsa om, men man får ta det med en nypa salt.
Citat från: drjukebox skrivet 12 augusti 2006, 18:58:22Man ska nog vara försiktig med att göra evolutionsteorin till en ny religion, där man förutsätter att den ska kunna ge en universell förklaringsmodell även där den inte är tillämpbar. Det har alltid funnits ett överdrivet funktionalistiskt tänkande hos evolutionisterna, där man applicerar "survival of the fittest" på allt som rör sig. "Varför är en papegoja grön?" "För att smälta in i lövverket." "Men varför är en del papegojor då inte gröna?" Att börja applicera evolutionsteorier på människans mer abstrakta nivåer är kanske intressant att läsa om, men man får ta det med en nypa salt. Vad är det Du försöker säga? Förklara dig mer, då jag inte riktigt begriper ditt inlägg.mvh humlan.