Hej
Har ett nybyggt hus (2004/2005) fabrikat Omatalo med betongplatta och golvvärme i samtliga rum, storlek 145 kvm, 500 mm lösull på vind, 200 mm isolering i platta, väggarna? gissar på 240 mm. Installerade en 495:a för enkelhetens skull och den har fungerat bra måste jag säga. Området är Norrbotten kan tilläggas. Nu till frågan. Funderar på värme till mitt garage som är under byggnad. Fristående, 85 kvm med betongplatta där också samt golvvärme. 200 mm isolering i platta, 200 mm i vägg samt säkert en 400 mm lösull på taket blir det. Gräver en kulvert mellan garage och hus och då undrar man om att IVT:n klarar att värma detta? Garaget blir ju lägre temp i säg en 15-16 grader. Alternativet för mig är ju en golvvärmepanna med vad det innebär i ökad energiförbrukning. Jag tänker som så att om IVT:n klarar 6-7 månader per år utan överdriven spetsning så är det ju ändå bättre än att köra elpanna i garaget under alla 12 månader. Annars är ju alternativet en luft/vatten-pump men min vvs:are rekommenderar inte sådana här uppe hos oss?
Funderingar och sunpunkter mottages med glädje!!
MVH fredrik