0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Försök att gå över till grannen och över tyga han att byta från Lexus till Lada .
Jag tvivlar på att man ens kan komma överens om vad som är den bästa bilen även om man får bortse från inköpskostnaden.
Cop: Luft 3.2 Berg 3.5.
Den som tänker flytta om två år drar sig nog för en 140K investering. Mina erfarenheter av fastighetsaffärer säger att man inte får igen det. Däremot kan en omtapetsering betala sig bra.
Det man betalat efter 18 år blir då:A) 293 KSEKB) 320 KSEKC) 360 KSEK
Cop: Luft 3.2 Berg 3.5. Detta låter inte riktigt rimligt, eller vad säger resten på forumet
Hej Dogbert,med vinklade antaganden kan man räkna hem eller räkna bort vilket alternativ som helst.
CiteraCop: Luft 3.2 Berg 3.5.Detta låter inte riktigt rimligt, eller vad säger resten på forumet
Ja det är ju kanske sant men vilket hus är mest värt efter 10 år tror du? Det med BV alt C eller L/L alt A och B.
Min bedöming är att hus C med befintligt borrhål som håller ca 80 år till och framtida betydligt lägre driftkostnader är värt minst 60 - 70 kSEK mer. Ett belysande exempel: Med en ränta på 4% eller ca 3% efter skatt så har du råd att köpa ett hus för 200 000 kr extra om det förbrukar 6 MWh mindre per år. (6 000/0,03 vid 1 kr/kWh).
Men jag tycker det skulle vara väldigt underligt om inte ett hus med en väldimensionerad BV under de närmaste 50-60 åren kommer att vara värt ca 50 - 70 kSEK mer än hus med andra uppvärmningsystem.
De som också talar mer för BV (eller möjligen L/L + ved) är att Sverige som bekant inte har elbrist men helt klart riskerar att få en allt större effektbrist under de kallaste vinterdagarna. Dvs priserna på el och/eller effekt kan (borde) öka under vintern när cop på L/L är låg.
Skulle tro att 2.5 är mera rätt för luft och 3.0-3.2 för berg.
Ni som har luft luft skriv in era erfarenheter och besparing längre "ned" i detta forum. Inte en enda har tydligen kört luft luft och loggat besparingen?
Årsmedelcop inkl varmvatten skulle vara intressant att jämföra. tex kommer man oftast inte åt alla rum med luft luft, helstopp här uppe vid kyla, osså inget billigt varmvatten.
En del pratar om ständig avfrostning vid fuktigt väder, det måste dra ned COP mycket?
Skulle iofs oxå vara lönsamt, men inte tillnärmelsevis så lönsamt som bergvärme!!!!!!!!!!!
Citat: En del pratar om ständig avfrostning vid fuktigt väder, det måste dra ned COP mycket?fuktigt? du menar kanske minusgrader. Jag ska rapportera det om jag märker av det.