Holder på å bygge om mitt fyrrom for installasjon av varmepumpe (IVT HT+ C9). Har orden på det meste bortsett fra en ting ang. bypass og cirkpumpar. Legger ved et bilde av installasjonen hittil.
Stammen er de to 22mm vertikale kobberrørene, varme fra VP kommer inn på toppen.
Øverste fordeler er til radiatorene, 12 stk. parallellkoblede.
Nederste fordeler er til tre gulvvarmekretser, totalt 40m2. Shunt er ikke montert ennå, den skal styres av "kurve 2".
Avstikket i bunn med ekstra pumpe er til et 15m lang kulvert (20mm PEX) til en leilighet i et uthus. Der er det 5 radiatorer, 3 store og 2 små.
Pumpene på bildet er kun midlertidig, jeg skal ha nye Alpha Pro pumper 25-60 til kulvert og 25-40 til gulvvarme.
Det jeg ikke er sikker på er om jeg må ha en bypass ? Så vidt jeg skjønner stopper växelventilen sirkulasjonen i rad-kretsen når det lages VV ? Intern pumpe brukes da til å sirkulere mantelvannet ? Isåfall kan vel ikke ekstern pumpe gå når kretsen er blokkert og ingen bypass finnes ?
Jeg har kommet fram til tre muligheter:
1. Koble inn en bypass slik at rad-krets kan sirkulere under VV-lading. Da må vel ekstern cirkpumpe flyttes fra kulverten til før første fordeler ?
2. Ikke ha bypass men koble eksterne pumper slik at de stopper når det produseres VV. Går dette på IVT ?
3. Ta vekk eksterne pumper og satse på at kun intern 25-60 pumpe klarer å sirkulere alt vannet inkl. gulvvarmen. Det kan vel neppe gå, med egen shunt på gulvvarmen og alt ?
Håper virkelig noen kan hjelpe med dette, det er det eneste jeg ikke har avklart ennå etter at jeg fikk hjelp med frikjølingen Thumbsup