0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En frånluftsvärmepump är inte det optimala när det gäller att producera värme och varmvatten, med en vanlig FLVP kan du återvinna 7-8000wkh/år. har du ett årsbehov av 25000kwh/år och återvinner 8000 så behöver du spetsa med 15000kwh el för att hålla värme och varmvatten. Jag tror att du får betydligt bättre totalekonomi (på 10 år) om du satsar på en jord/berg VP, luft/vatten VP eller en FLVP typ Comfortzon. I stockholms trakten borde en L/V VP fungera Typ NIBE FIGHTER 2010, eller liknande av annat fabrikat med en L/V VP spar du in ungefär halva uppvärmningskostnaden dvs. i ditt fall 12500kwh och med en berg/jord VP spar du in c:a 2/3 av kostnaden och du får en årsförbrukning för värme och varmvatten på c:a 7500kwh. Och om comfortzon uppgifter stämmer får du med deras FLVP en årig kostnad på 10000kwh. Som du förstår är siffrorna bara ungefärliga uppskattningar och inkluderar bara den årliga energiförbrukningen och inga kostnader för inköp och montage
Angående priser så har jag för mig att offerten från firman som installerar LVVP från CTC låg på 95.000 kr inklusive installation.Jord/bergvärme har jag inte ens kollat, men en bekant i området (Stockholm söderort) som skaffade det för 1-2 år sedan sa att han betalade över 200.000 kr inklusive installation.Vill tillägga att farsan uppe i Hudiksvall skaffade bergvärme till deras villa och betalade 110.000 kr inklusive installation för ett system från IVT. Det var i år. Kanske har priserna sjunkit, men mer troligt är att det är stor efterfrågan och högre priser i Stockholm. Eller, tja, jag vet inte.Anders