0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min lillasyster har en självreglerande värmekabel (jag tror att det är max 70w/m) för vattnet in till stallet.Där fryser det av och till och hon slår igång värmen.Det tar ett par minuter, så är det helt öppet igen.Man borde kunna klara sig med max 16w/m om den går längre tid, i synnerhet eftersom det inte är is man skall tina utan vatten som kommer rinnande (man har ju kabel i bottentråget också)Min systers installation handlar om en tämligen grund kabel (berg i vägen och grundast ca 2 dm) i Norrlands inland och temperaturer ner mot minus 35-40 grader.Men, kan man inte ta ström via inne/utedelen, kan man ju göra en helt separat installation för just värmekabeln och sätta en givare på tex 28 grader på innedelen.
....1. Paxmax: Vad tror du om att enbart ha en termostat kopplad till utblåset på innedelen.När pumpen börjar avfrosta, blir det kallt efter någon minut (rumstemp) och då går värmekabeln igång.När det sedan kommer varmluft igen, så ger termostaten signal att stoppa strömtillförseln.Vore inte detta den enklaste lösningen?2. Jag har funderat i samma banor med en utegivare och pelletskamin.Vid tex -15 grader går en pelletskamin med automattändning igång och på samma matning som denna har man en kompressorvärmare. Över -15 går luftvärmepumpen igen, men pelletskaminen och kompressorvärmaren går inte.Det borde gå!
Hoppas att cykeln verkligen lever upp till förväntningarna.Det där lät inge vidare kul.Man måste ju ha en brytare för värmekabeln när det blir lite varmare ute, fast å andra sidan när tempen stiger under dagen när man är på jobbet..........Njae. Man kan nog inte sätta den med sensor på innedelen ändå.
...1. Skall det göras så koppla inte in något i utedelens elektronik, det säger tjoff direkt om det blir kortis och en transistor går upp i rök2. Mät istället på det grova röret, det blir kallt vid avfrostning och riktigt varmt annars. Det är en bagatell för alla som kan elektronik att fixa det som krävs...
Om man vet vad man gör så går det ju att känna av 4-vägsventilen, men jag tvivlar på att det fungerar med 100k till optokopplaren i varje fall på Panasonic E9DKE. Hållspänningen är <10V, dragpulsens storlek kunde jag inte läsa ut från schemat i servicemanualen. Det finns inga spänningsangivelser mera än en lyting på 10V och den andra spänningen kunde jag inte följa varifrån den kom, men räkna med att den är flera gånger högre.
Varför krångla till de me fyrvägsventilen? då kör den väl igång vid kyldrift också..Det enklaste måste väl vara att värmaren (via reläer då) triggas när fläkt ute är ur drift samt kompressor går. kan väl inte vara speciellt avancerat.