0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu idag när utedelen till min E9DKE packades upp så ser den ut på ett helt nytt sätt. Det öppna frontgallret som deras tidigare maskiner haft är utbytt mot ett plastgalller med ganska så täta lameller. Reninkänns det som att det nya gallret kommer att dämpa luftflödet mer.Även om maskinen heter E9DKE utan trea på lådan så antar jag att det nya gallret betyder att det är en E9DKE3 som jag har fått. Har det brukat fungera tidigare när Panasonic har kommit med nya kompressorer, eller skall jag förvänta mig problem? Hur är deras policy till amatörinstallationer om det dyker upp ett typfel på en ny modell?
Den "billiga" medelhavsvarianten av Panasonic är absolut inte avsedd att användas i nordiska förhållanden.De fryser sönder under en nordisk vinter. Kolla upp så att den är tillverkad för Sverigemarknaden.De värmepumpar som skall till Norden tillverkar Panasonic under en av årets 365 dagar resterande dagar tillverkas värmepumpar som ska till länder med ett annat klimat än vårat, detta är en av anledningarna till att det finns "biliga" Panasonic värmepumpar här i landet.Om du brukar köpa bilen hos cykelhandlaren så är du rätt köpare av denna produkt."Billiga" Panasonics fungerar bra som bojsänken."Rörmokar'n"
Ha ha ha, ja det här är väl typiskt svenskt , att tro på allt som sägs om importerade varor. Det är väldigt sällan det finns nån annan anpassning för resp land på en produkt, mer än de som krävs av varje lands lagstiftning eller liknande. Å ofta görs dom anpassningarna i resp land. Skulle tillverkaren hålla på med att anpassa sina produkter efter varje lands krav på "finesser", då skulle Vi inte ha råd att köpa många produkter... Visst, det kan finnas skillnader, men i stort sett är det ändå alltid samma produkt.mvh humlan.
...Jag har väl sparat ca 50 000:- genom att importera större delen av min hembioanläggning....
Femtioelva modeller? det kommer några till i vår........