0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, jag har också förvånats över den låga effektförbukning som maskinen drar vid kyla. Mina maskiner ligger också på en 200-300 W vid 16 graders börvärde och en 28-30 grader ute. Och bra med kyla kommer det.Har lite svårt att förstå varför det är så då maskinen drar betydligt mer i det motsatta driftförhållandet (värme). Är verkningsgraden bättre vid kyla än värme ?, nä så kan det ju inte vara !? Får fundera lite på detta
Citat från: Genki skrivet 03 augusti 2006, 08:10:54Jo, jag har också förvånats över den låga effektförbukning som maskinen drar vid kyla. Mina maskiner ligger också på en 200-300 W vid 16 graders börvärde och en 28-30 grader ute. Och bra med kyla kommer det.Har lite svårt att förstå varför det är så då maskinen drar betydligt mer i det motsatta driftförhållandet (värme). Är verkningsgraden bättre vid kyla än värme ?, nä så kan det ju inte vara !? Får fundera lite på detta Vid kyldrift ger en HE9DKE maximalt 3 kW - och vid värmedrift 6,5 kW... där har du nog en stor del av svaret: Ger den mindre så drar den mindre!
Hur kallt blåser en HE 9a vid +25grader ute och 24-25grader inne, med inställning 16 grader?