0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej hopp alla proffs och amatörer i detta förträffliga forum.Jag har en sommarstuga på 50 kvm byggt -76 ute på Ingarö. Uppvärmning idag är gamla direktverkande elradiatorer med termostater jag inte litar på.Jag är knappt där alls mellan december och mars. Kanske en eller 2 ggr, då jag använder radiatorerna och eldar i öppna spisen utav bara f-n.När jag inte är där har jag försökt ha 5 till 10 grader C.Skall jag köpa ett par moderna oljefyllda radiatorer på hjul. Eller ska jag installera en luftvärmepump? Priset är en faktor. Tar det 10 år att få igen pengarna för en luftvärmepump är jag nog inte intresserad.Vad tror och tycker ni??
Priset är en faktor. Tar det 10 år att få igen pengarna för en luftvärmepump är jag nog inte intresserad.
Eller köp elektroniska/pulserande centraltermostater till dina befintliga element. Då kan du hålla den temperatur du vill på vintern. Med de gamla mekaniska bimetall-termostaterna på elementen är det alltid svårt att hålla en låg rätt temperatur på vintern.Min pappa investerade i ett IQ-Therm system (elektronisk/pulserande centraltermostat) och tjänade in det på första året, då det höll precis rätt temperatur på vintern. Kommer inte ihåg exakt vad systemet kostade, men ett par tusenlappar får man liknande system för. Elementen slutar knäppa och smälla och blir inte ömsom jättevarma och ömsom kalla när man använder dem, utan blir lagom varma hela tiden.
Det där låter riktigt intressant... men att de gamla termostaterna är kassa och kostar ström är klart. Men hur är det med själva radiatorerna? (mina är från -76) Har inte dom också utvecklats sedan dess och blivit effektivare? Eller är det bara termostaterna? Är det också så att det är en fördel med att ha flera radiatorer installerade? Jag menar..idag sitter totalt 7 gamla element i olika storlekar på 50 kvm hus. Skall jag byta ut dom så tänkte jag att det skulle bli max 2 eller 3 stycken. ( Isåfall sådana där konvektorelement som skulle stå 1 mitt i storstugan, 1 i kök precis vid dörrarna till sovrummen.) Sett endast till uppvärmningen och inte till inköpspris: Är det inte "jobbigare" (och dyrare) att ha 2 eller 3 moderna element som står och försöker värma hela huset?Med IQ-Therm systemet: räcker det med 2 reglerenheter? 1 i storstugan och 1 för resten. Annars blir det nog för dyrt.Jag förstår att du inte har alla svaren till detta. Men jag tar tacksamt emot dina tankar om detta ändå.Bifogar en enkel skiss på eländet.
Citat från: jokken skrivet 03 augusti 2006, 22:53:43 Det där låter riktigt intressant... men att de gamla termostaterna är kassa och kostar ström är klart. Men hur är det med själva radiatorerna? (mina är från -76) Har inte dom också utvecklats sedan dess och blivit effektivare? Eller är det bara termostaterna? Är det också så att det är en fördel med att ha flera radiatorer installerade? Jag menar..idag sitter totalt 7 gamla element i olika storlekar på 50 kvm hus. Skall jag byta ut dom så tänkte jag att det skulle bli max 2 eller 3 stycken. ( Isåfall sådana där konvektorelement som skulle stå 1 mitt i storstugan, 1 i kök precis vid dörrarna till sovrummen.) Sett endast till uppvärmningen och inte till inköpspris: Är det inte "jobbigare" (och dyrare) att ha 2 eller 3 moderna element som står och försöker värma hela huset?Med IQ-Therm systemet: räcker det med 2 reglerenheter? 1 i storstugan och 1 för resten. Annars blir det nog för dyrt.Jag förstår att du inte har alla svaren till detta. Men jag tar tacksamt emot dina tankar om detta ändå.Bifogar en enkel skiss på eländet.Man behåller sina gamla elradiatorer, om man inte har någon speciell anledning att vilja byta. Elradiatorer i sig har (och har länge haft) nära 100% verkningsgrad, så nya elradiatorer är inte bättre än gamla om man ser på verkningsgrad. Du sätter helt enkelt de gamla radiatorerna på max och låter sedan IQ-Therm systemet pulsera el till radiatorerna. Du kan koppla in flera radiatorer till samma TRIAC-enhet och koppla in flera TRIAC-enheter till samma termostat. Eftersom man oftast matar flera radiatorer med samma elledning, så är det lätt att bara kapa ledningen någonstans och sätta dit TRIAC-enheten och låta den styra alla element efter den.Min pappa har ett gammalt skärgårdshus med 4 rum runt en skorstensstock. Det fungerar utmärkt med en enda TRIAC och termostat till alla rummen. I ditt fall skulle jag uppskatta att det räcker med två eller tre termostater/TRIACar.Det enda jag saknar i just IQ-Therm systemet är färdiga lösningar för att fjärrjustera temperaturen via Internet eller telefon. Hade varit trevligt att kunna komma ut till ett uppvärmt hus.Systemet har ju nattsänkning, vädringsautomatik osv, men den största besparingen i ditt fall blir säkert att systemet håller just den (låga) temperaturen som du har valt under stora delar av året. I min pappas fall så var termostaterna ofta ställda så lågt det gick, men det var ändå ofta 14-18 grader varmt på vintern eftersom radiatorerna sitter på dåligt isolerade väggar med lite drag i, som påverkar termostaterna oberäkneligt.Har för mig att han tjänade 3-4000 kWh på en vinter...
Men det behövs väl en utbildad installatör till detta va? Eller är det något man klarar att sätta på plats själv. Jag är väl "normalhändig"Om det krävs ett proffs: vet du vad det handlar om för pengar?
Citat från: jokken skrivet 03 augusti 2006, 23:49:13Men det behövs väl en utbildad installatör till detta va? Eller är det något man klarar att sätta på plats själv. Jag är väl "normalhändig"Om det krävs ett proffs: vet du vad det handlar om för pengar?Det är ju en fast installation, så regelmässigt så krävs det en elektriker för att installera det. Det är dock ingenting som du skulle ha någon svårighet att installera om du bara kan skilja på jord, nolla och fas (vilket inte den cert. elektriker som installerade systemet hos oss klarade av ).