Efter många timmars läsande, räknande och funderande så har vi beställt en CE50 som ska levereras om ett par veckor. Huset är ett 1½ plans Modulenthus från -78 på 163m² med mekanisk frånluft utan återvinning. Kattvindarna och vinden är isolerade vilket gör att ventilationsrören inte behöver isoleras. Ett av sommarens projekt har just blivit att bygga om ventilationssystemet. Problemet är att dagens fläkt sitter på taket i husets ena ände och FLVP ska stå tvättstugan som är i husets andra ände. Alltså har jag blivit tvungen att vända på systemet och kommer att plugga röret till fläkten på taket. Den kommer att få fortsätta tjänstgöra som spisfläkt ännu ett tag.
Enligt ventilationskillen så skulle jag vara tvungen att gå upp till Ø160 på rören den sista biten som i detta fall är 8m. Dessa rör är sedan tidigare Ø100. Om anslutningen till FLVP är Ø125 borde inte Ø160 vara lite overkill?
Är det någon som kan rekommendera ett par bra ljuddämpare?
Är det någon som har några tips när det gäller att isolering avluften och lämpliga detaljer för genomgång av fasad?
Sedan tidigare så sitter det ett frånluftsdon i krypgrunden?
Det känns ju lite farligt att ändra på något som funkat i snart 30 år men jag vill ju inte blanda upp frånluften med kall källarluft. Några idéer?
Tack för ett utmärkt forum!