Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avinstallation?  (läst 6611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
Avinstallation?
« skrivet: 26 juli 2006, 17:24:47 »
Jag har en gammal pump som skall avinstalleras och vill minnas mig ha läst här på forumet om en procedur för att få in största delan av kylmediat i burken. Är här någon som vet vilken tråd detta var eller kan upplysa om proceduren?

Vad gör man lämpligast med en gammal pump? Den fungerar, men har av allt att döma brist på R22. Vill någon ha den så skänker jag den gladeligen mot avhämtning.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avinstallation?
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2006, 07:18:12 »
Starta pumpen i kylläge låt den gå en stund stäng sedan ventilen till trycksidan (det smala röret avstängningen sitter under en mutter där röret går in i utedelen)fortsätt köra pumpen ca 1 min stäng sedan den andra ventilen vid det grova röret stäng sedan av maskinen.Jobbet är klart svårare var det inte. *vinkar*

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Avinstallation?
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2006, 17:58:48 »
Om ingen vill ha den gamla maskinen mot avhämtning, var gör man sig av med den? Tar soptippen emot sådant här utan att det kostar något? Tas det omhand miljöriktigt, eller bör jag pysa den så ingen kan komma till skada av en freonstråle vid skrotningen?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Avinstallation?
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2006, 18:36:04 »
Inte pysa! prova med annons om någon vill ha den, det kan vara värt ett försök. SYSAV har börjat ta emot kylagregat, i alla fall där jag bor.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avinstallation?
« Svar #4 skrivet: 30 juli 2006, 07:42:07 »
De tar hand om den miljöriktigt på den kommunala soptippen, de får ta emot massvis av gamla kylskåp/frysar och annat som innehåller freoner.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 305
  • Karma +0/-0
SV: Avinstallation?
« Svar #5 skrivet: 30 juli 2006, 08:58:55 »
Kommunala återvinningen vill ha 1250 kr för en bergvärmepump. Det gäller i Örebro.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Avinstallation?
« Svar #6 skrivet: 30 juli 2006, 11:15:01 »
Ja, det där med miljö och återvinning, svåra grejor. Det jag hörde via installatören av VVB som sade att en kund gärna ombesörjde bortforslingen av den gamla kopparberedaren själv, för att få betalt för kopparn. Nu var det emellertid så att denne 'smarta gynnaren' inte plockade bort dels fordret eller skyddsplåtarna, vilket medförde ett lägre pris för kopparn, eftersom det blev merjobb för återvinningsfirman som "källsorterar".

Det var väl OK tyckte han, eftersom redan hade lånat släp, stjälpt upp fanstyget och stod nu ensm med beredaren på återvinningscentralen.
Vad han däremot inte räknat med var miljö-straffet för att det satt el-kablar, reläer och framför allt, kvicksilvertermostater på! Typ 8-9kr PER KILO i straffavgift och det straffade hela beredaren även om termostaten kanske i sig själv bara väger ett par-100gram.
Då kan ni ju gissa hur 'lönsamt' det blev att återvinna en 150 kilos beredare.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avinstallation?
« Svar #7 skrivet: 31 juli 2006, 07:32:56 »
Kommunala återvinningen vill ha 1250 kr för en bergvärmepump. Det gäller i Örebro.

Jag har alltid undrat över hur de tänker när de tar betalt för att ta hand om sÃ¥na grejor, vill kommunen att värmepumparna ska dumpas i ett vattendrag?  huvuddunk
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avinstallation?
« Svar #8 skrivet: 31 juli 2006, 07:44:20 »
Dom lägger mer energi på att stoppa folk att ta något från soptippen än att ordna med öppentider så att det går komma dit med skräpet,snart är vi tillbaks till ruta ett(en grop på tomten) :(

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Avinstallation?
« Svar #9 skrivet: 31 juli 2006, 09:28:04 »
Det blir kanske miljöavgifter i framtiden, men om företaget som sålt gått i konkurs, hur blir det då?
På däck har det funnits länge och kyl o frys sedan 1år. http://www.elektronikforbundet.se/index.php3?use=publisher&cmd=view&id=754
Men måste man då spara kvittot tills det är tid att skrota, som bevis på var man köpt, eller hur funkar det? Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Avinstallation?
« Svar #10 skrivet: 04 augusti 2006, 13:54:34 »
Ääär här någon som vet hur man tar ned innedelen till en Gester Air GHW 29 IF utan att använda sig av kofot, slägga, vinkelslip m.fl. finmekaniska precicionsverktyg?

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Avinstallation?
« Svar #11 skrivet: 04 augusti 2006, 14:35:28 »
Kommunala återvinningen vill ha 1250 kr för en bergvärmepump. Det gäller i Örebro.

Dom som beslutar sÃ¥dana avgifter mÃ¥ste ha "hÃ¥l i huvudet" eller sÃ¥ VILL dom att pumparna hamnar i skogen.   huvuddunk

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
Ta ned innerdelen?
« Svar #12 skrivet: 05 augusti 2006, 14:51:55 »
Är här verkigen ingen från den gamla goda tiden som vet hur man tar ned innerdelen till en Gester Air GHW29IF i ett stycke? Det finns inga synliga skruvar efter att ha plockat bort fronten och det känns inte som om den bara hänger på något.

Det skulle vara bra att kunna få ned den som den är och inte behöva fragmentera innehållet för att kunna se hur den fästs vid väggen. Någon som vet hur detta skall gå till?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avinstallation?
« Svar #13 skrivet: 05 augusti 2006, 17:38:56 »
Brukar de inte vara "upphängda" på en fästplåt som skruvas på väggen innan man hänger upp innedelen.

Har du provat först dra den ut från väggen i nederkant och sedan trycka den uppåt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Avinstallation?
« Svar #14 skrivet: 14 augusti 2006, 15:22:06 »
Du har sÃ¥ rätt sÃ¥, den hängde pÃ¥ en fästplÃ¥t. Det var bara det att nÃ¥gon hade sprutat in en stor förbannad klump silikon i rörhÃ¥let sÃ¥ rörpaket satt som gjutet i cement. Tyvärr gick det inte att använda en icke-destruktiv avinstallationsmetod, utan det fick bli kofot och diverse andra vÃ¥ldsammare verktyg. NÃ¥väl, nu är den nere och klumpen i hÃ¥let borta. Väggarna stÃ¥r kvar och inget mer än den gamla innerdelen är fragmenterat sÃ¥ jag är nog ganska nöjd trots allt. Fast tänk om folk tänkte efter lite före de installerar pÃ¥ ett sÃ¥ helkorkat sätt.  >:(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!