0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
VB diff VP 16 grader [10]
När börvärdet var 31 grader & pumpen gått 20min eller nåt så hade jag 44 fram & 32 retur
Mitt hus är ett mycket konstigt hus, detta gör att systemer kryllar av 90 gradersböjar + att en slinga även är dragen på vinden
I utrymmen som man vill ha "kallare" är det ok att strypa! 8 grader kan väl va ok , men 12 är alldeles för mycket, men bättre om du kan ha kring 6 grader då kan du nog sänka värmekurvan ändå mera!!!, men då blir vi avunssjuka Se bara till att du kör fullt blås där det behövs mest värme (antagligen bottenvåningen)Strypande termostatventiler är inte riktigt bra, vid övertemp styper ju dom helt, bättre om du kan hitta ett läge där du har "fast" strypning på rubbet.Rumsgivare till värmepumpen och termostatventiler på radiatorerna kan ge den effekten att rumsgivaren höjer värmekurvam men termostaterna stryper flödet det är inte bra!!! tex om man tillfälligt vill höja med vredets hjälp ( det på pumpen), om det nu är aktivt med rumsgivare monterad??Bäst om du kan hitta en balans utan termostater osså sen starta rumsgivaren, men i ditt fall kanske du måste dämpa en del uppe med termostater för att få nog varmt i bv. Ev kanske rumsgivaren ska sitta där nere istället. Testa ett tag med lite olika justeringar ser du snart vad som funkar bäst!!Inget dåligt hus jag känner igen det men inte härifrån tror jag!?
Bra jobbat!Spännande sen att höra vid vilken temp tillskottet behövs, verkar riktigt bra med "bara" 7,5t/dygn nu
Har jag köppt en onödigt stor pump?